RENCANA : SABTU 16 MEI 2009

Image
Pilihan raya negeri hasrat siapa?
JIKA Datuk Sagor dan Datuk Maharajalela masih hidup, apa agaknyaperasaan mereka menyaksikan satu demi satu 'tragedi' politik yangberlaku di Perak.

Image
Kepulauan Spratly kembali panas
APAsahaja isu yang berkaitan dengan Kepulauan Spratly dan Paracel yangterletak di Laut China Selatan sudah pasti mengundang reaksi yang agakkeras. Kawasan tersebut sedang menyaksikan tuntutan bertindih antarabeberapa negara.

Import ayam sebagai balasan kedegilan penternak
MASALAHkenaikan harga ayam tidak pernah reda. Harga ayam Malaysia di ladangdikatakan yang paling rendah berbanding tempat lain. Harganya lebihmurah daripada ayam ladang di sekitar Bangkok dan Hatyai di Thailand,Vietnam dan Indonesia.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
AWANGtertarik dengan cadangan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di DalamPerkhidmatan Awam (CEUPACS) supaya kerajaan menyerapkan lebih 33,000guru Kelas al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) di seluruh negara ke jawatanbertaraf tetap.

Bursa saham dulu dan sekarang
DALAMkeadaan pasaran saham tidak menentu ekoran daripada krisis ekonomiglobal, saya terkenang kisah semasa bersama Bursa Saham Kuala Lumpur(kini Bursa Malaysia) dari 1984 sehingga 2003.

Bagaimana menyambut Hari Guru
PADA16 Mei 2009, sudah 38 kali masyarakat Malaysia khasnya kaum gurumerayakan sambutan Hari Guru. Tarikh 16 Mei dipilih bagi perayaantersebut kerana memperingati tarikh penguatkuasaan Penyata Razak, iaituDasar Pendidikan Negara yang dilaksanakan bagi Persekutuan TanahMelayu, yang berhasrat menyatukan pendidikan di sekolah bagi semua kaumdi negara ini, yang berteraskan perpaduan kaum melalui bahasa Melayusebagai bahasa pengantar utama.

Parti politik Indonesia belum matang
KEBANYAKANparti di Republik Indonesia masih lagi tidak matang dan bersifatkeanak-anakan. Mereka tidak mempunyai pendirian tetap, mudah merajuk,mudah dipujuk dan masih tercari-cari tapak untuk berdiri serta dahanuntuk berteduh.

Kawalan media demi pertahan nilai teras
DEMIKIANLAHhakikatnya kebebasan akhbar di Malaysia dan Singapura. Tetapi, olehkerana sesetengah pihak yang mendakwa diri mereka jaguh kebebasanakhbar dan sering berkiblatkan kepada Amerika Syarikat (AS), makawajarlah ditinjau apakah bentuk dan realiti kebebasan akhbar di negaratersebut.





Guru pendukung aspirasi membentuk modal insan holistik
SAMBUTANHari Guru 2009 amat dinantikan oleh kira-kira 350,000 pendidik diseluruh negara berikutan perubahan dalam kepemimpinan KementerianPelajaran baru-baru ini. Apakah akan berlaku sebarang perubahan dalamsistem pendidikan negara apabila kepemimpinannya bertukar tangan.

Kenaikan kos di luar kawalan Tabung Haji
KRISISkegawatan ekonomi global sudah masuk tahun kedua. Ketika krisis itumula melanda tahun lalu, ada umat Islam di beberapa negara gagalmenunaikan haji kerana kos yang meningkat secara mendadak.

0 comments: