RENCANA : KHAMIS 14 MEI 2009

Gambaran luas krisis Perak
Sehari dua ini, laman facebook menjadi sangat hangat dengan ‘perangstatus’. Ruang interaksi maya ini sudah pantas menjadi medan‘pernyataan politik’ walaupun mungkin tujuan asalnya adalah untukmemperkukuh persahabatan dan membina jalinan hubung dengan rakan baru.

Peluang graduan dapat kerja
PENGANGGURAN @ di kalangan gra duan kian meningkat kini. Setiap tahunri buan graduan memasuki pasaran kerja. Na mun jumlah kerja yang terhadmenyebabkan ramai yang berakhir sebagai ‘penganggur’.

Ada penyelesaian selain pilihan raya negeri Perak
KEMELUTMenteri Besar Perak umpama kapal dua nakhoda mahu hala ke kiri tidak,ke kanan pun tidak. Kesudahannya boleh karam di te ngah-tengahgelombang besar di lautan. Ketika itu, nakhoda hilang entah ke mana,anak-anak kapal terkapai-kapai mencari daratan.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
SEMALAM,Utusan Malaysia antara lain menyiarkan gambar seorang ibu meratapianaknya yang diheret ke mahkamah di Ipoh kerana diper cayai terbabitdalam lumba haram.

Kayveas, Murugiah raih publisiti murahan?
MICketika era Tan Sri V. Manikavasagam menjadi Presiden lewat 1970-an,timbalan presiden parti itu, nama Datuk Seri S. Samy Vellu begitupopular. Namun populariti Samy tidaklah sehingga beliau menzahir kan‘belangnya’ di khalayak ramai.

Komitmen guru tingkatkan sistem pen didikan
KUALITI sistem pendidikan tidak boleh me ngatasi kualiti guru-guru.Dengan perkataan lain guru yang sebenarnya menjamin kualiti sistempendidikan di sesebuah negara.

Selesaikan kemelut ‘28 lawan 28+3’
MEMANGmemalukan. Mungkin juga me lucukan bila melihat senario politik hariini. Sekejap jadi, sekejap tidak jadi. Pagi masuk, tengah hari keluar.Kadang-kadang sawo ma tang, kadang-kadang hitam manis.






Modal insan pelengkap ekonomi baru berteras inovatif, kreativiti
PENSYARAH,penulis dan pakar perunding terkemuka dunia, Peter F Drucker pernahberkata: ‘Inovasi adalah elemen utama kepada usahawan. Denganmengeksploitasi sesuatu yang berlainan dalam dunia perniagaan danperkhidmatan mampu mengubah elemen itu.

Pengenalan petrol RON95 bukti kerajaan serius bantu rakyat
LANGKAHkerajaan memperkenalkan petrol baru RON95 untuk dijual pada hargaRM1.75 seliter dan petrol RON92 dimansuhkan mulai 1 September ini,manakala RON97 pula dijadikan produk premium dengan harga dinaikkan 20sen kepada RM2 seliter, perlu dilihat secara positif berdasarkankeperluan sebenar. Hakikatnya, niat kerajaan adalah baik bagimemastikan orang ramai mendapat bekalan bahan api yang lebih berkualitidan murah.

Liberalisasi langkah wajar perkukuh ekonomi
KEPUTUSANkerajaan meliberalisasikan sebanyak 27 sektor kecil perkhidmatanseperti diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak baru-baru inimendapat sambutan yang cukup positif, terutama di kalangan tokohperniagaan, ahli ekonomi serta pengulas asing.

0 comments: