Kayveas, Murugiah raih publisiti murahan?

Kayveas, Murugiah raih publisiti murahan?

Oleh ZULKIFLI JALIL


MIC ketika era Tan Sri V. Manikavasagam menjadi Presiden lewat 1970-an, timbalan presiden parti itu, nama Datuk Seri S. Samy Vellu begitu popular. Namun populariti Samy tidaklah sehingga beliau menzahir kan ‘belangnya’ di khalayak ramai.

Keadaan itu seharusnya diambil iktibar oleh Senator Datuk T. Murugiah. Namun ia tidak dilakukannya. Tindak-tanduk Se nator itu dikatakan sedikit sebanyak me ngetepikan kepimpinan sehingga menge cewakan Parti Progresif Penduduk (PPP) yang membawa kepada pemecatan jawa tan ahli Majlis Tertingginya.

Selain isu ‘serbuan’ ke atas mayat seo rang individu di sebuah hospital bersekali disertai sekumpulan orang ramai, gelagat Murugiah dalam konteks “memperjuang kan hak rakyat” ada kalanya tersasar sekali gus dimomokkan cuba mencari publisiti pantas. Di sebuah sekolah di Ipoh ba ru-baru ini, Murugiah dikatakan tanpa usul periksa membawa media kepada satu isu sensitif bahawa kononnya seorang pelajar di situ dipukul guru.

Tetapi setelah diperiksa, rupa-rupanya pelajar itu terkena percikan minyak ma sak di rumah, sekali gus memaksa Tim balan Menteri di Jabatan Perdana Men teri itu memohon maaf kepada Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pe lajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Realitinya, kita tidak menolak hak seo rang menteri atau timbalannya mem perjuangkan hak rakyat, malah sebenar nya amat dialu-alukan. Tetapi sebagai ang gota pentadbiran awam, janganlah ia di lakukan semata-mata berniat untuk me raih perhatian politik sehinggakan sang gup menempelak pihak tertentu berhu bung kekangan birokrasi.

Setiap kali Kabinet dirombak, anggota kerajaan telah diingatkan supaya tidak menggunakan kedudukan jawatan untuk mengkritik sistem kerajaan. Ini meman dangkan saluran itu tersedia ada dalam mesyuarat Kabinet atau boleh dimaklum kan terus kepada Perdana Menteri.

Bagi Presiden PPP, Datuk M. Kayveas, selain dakwaan politik wang dan cuba menggugat kepimpinan parti yang di dakwa direncanakan Murugiah, beliau tidak menolak kelantangan melulunya sehingga dilihat mengetepikan kerajaan - menjadi penyebab Senator itu disingkir kan daripada PPP.

“Saya dimaklumkan kalau sanggup me nunggu sehingga ada kamera TV sebelum mahu paparkan isu tertentu. Anda tengok sendiri satu isu di sebuah sekolah yang dibawanya, ia agak berat sebelah,” katanya kepada Utusan Malaysia semalam.

Begitupun di sebalik politik dalaman PPP berhubung isu Murugiah, ugutan PPP di terajui Kayveas semalam untuk keluar da ripada Barisan Nasional sekiranya partinya tidak diberikan kerusi untuk bertanding pada pilihan raya umum akan datang se patutnya tidak wajar timbul saat ini.

“Lupakah Kayveas bahawa dia telah meraih banyak pengalaman dan faedah semasa berada dalam pentadbiran kerajaan dulu. Ini sekali lagi diulangi suara sum bangnya ugut untuk keluar BN. Dalam hal ini, UMNO selaku tonggak BN harus cekal dan jangan takut menghadapi pihak tidak setia ini,” kata Menteri Penerangan, Ko munikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim kepada akhbar ini.

Di sebalik isu ugutan Kayveas dan ke lantangan Murugiah, maka sewajarnya di renung akan cabaran bertali arus dari aspek ekonomi dan politik yang sedang ditangani kerajaan BN saat ini.

Usahlah beri beban tambahan kepada Perdana Menteri. Dan seharusnya, semua pihak terutama anggota-anggota kompo nen BN mengukuhkan barisan demi mem bantu Datuk Seri Najib Tun Razak me realisasikan impian menggunung rakyat.

PENULIS ialah Ketua Biro Utusan Malaysia Putrajaya.

0 comments: