RENCANA : JUMAAT 29 MEI 2009

Usaha lahir generasi al-Quran
Sesungguhnya Islam meletakkan keperluan untuk mempelajari ilmu yangboleh memberikan kemakmuran dan kekuatan kepada masyarakat sebagaifardu kifayah.

Manfaatkan kegiatan belia gagasan baru
BERSATU teguh, bercerai roboh! Begitulah gagasan Satu Belia: SatuMalaysia yang cuba diterapkan dalam penyusunan semula pembangunan beliahari ini. Seiring dengan matlamat tersebut, golongan belia yang berusiaantara 15 sehingga 39 tahun adalah usia yang paling subur untukmencapai gagasan tersebut, apatah lagi golongan ini dijangka mencecah11.6 juta orang menjelang tahun 2010.

Ideologi komunis hapus fitrah manusia
SISTEMkomunis yang diamalkan oleh negara-negara komunis sama ada di Eropahatau Asia jelas menunjukkan sistem tersebut gagal dan semakin hari kianhilang pengaruhnya. Umat Islam diharamkan daripada menganuti ideologikomunis kerana ia bertentangan dengan akidah, syariah dan akhlak Islam.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
AWANG sangat bersetuju apabila kerajaan membuat keputusan mengehadkancalon Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM) mengambil maksimum 10 subjeksahaja selain memperkemaskan sistem pengredannya.

Jangan permain sunnah Rasulullah
APABILARasulullah SAW wafat pada 11 hijrah baginda meninggalkan dua sumberhukum terpenting bagi umat Islam iaitu al-Quran dan as-Sunnah.

Anjakan politik di China
PerdanaMenteri Malaysia yang kedua Tun Abdul Razak Hussein telah memulakanasas hubungan diplomatik di antara Malaysia dan China lebih dari 35tahun yang lampau dan diraikan setiap tahun pada 31 Mei.

Dari Beijing ke Sungai Sireh
DALAM keadaan cuaca yang baik, penerbangan MAS dari Beijing ke KLIAmemakan masa lebih kurang enam setengah jam. Dalam keadaan trafik yangbaik juga perjalanan motokar dari Lapangan Terbang Antarabangsa KualaLumpur (KLIA) ke kampung Sungai Sireh memerlukan masa lebih kurang duajam. Perjalanan itu melalui Batu Tiga, Shah Alam, Kapar dan pekan KualaSelangor.

Kenapa pihak berkuasa tidak bertindak ke atas ah long?
SUNGGUH kejam dan menyayat hati! Itulah kata-kata yang mampu diucapkanapabila melihat gambar-gambar kekejaman ah long terhadap tiga lelakipeminjam yang diseksa tanpa berperikemanusiaan di Utusan Malaysia,semalam.

Sentimen penulis blog terhadap Chin Peng
ISU Chin Peng telah mendapat perhatian ramai di kalangan penulis blogdan kebanyakan mereka menyokong keputusan kerajaan yang tidakmembenarkan bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM) itu dibawa pulangke tanah air.






Prospek menjana pertumbuhan negara masih cerah
ORANGramai tidak perlu panik dengan pengumuman penguncupan ekonomi negarasebanyak 6.2 peratus bagi suku pertama tahun ini iaitu paras di luarjangkaan kerana prospek untuk melantun ke arah pemulihan kelihatanlebih cerah pada separuh kedua, lebih baik berbanding sesetengah negaramaju dan negara membangun lain yang ada sudah terjerumus ke lembahkemelesetan.

Acuan baru ekonomi suntik semula momentum KDNK
SEPANJANGtempoh lebih 50 tahun selepas merdeka, kisah kejayaan Malaysia dalampelbagai aspek sama ada dari segi membasmi kemiskinan, menyediakankeperluan asas kepada rakyat, pembangunan infrastruktur selainkeupayaan mengekalkan pertumbuhan ekonomi, diakui pada peringkatantarabangsa.

Transformasi program penyelidikan dan inovasi
FELDAhanya satu di dunia’ ialah mantra baru Felda yang dilancarkan PerdanaMenteri, Datuk Seri Najib Razak sempena program bersama warga Feldapada 26 Mei lalu. Di sebalik mantra itu, tersirat gagasan untukmemperkasa Felda sebagai agensi pembangunan tanah terunggul di dunia.





Image
Ujian bangkit kemarahan dunia
Korea Utara menyifatkan ujian nuklear terbaru ini sebagai sebahagiandaripada langkah untuk meningkatkan kemampuan persenjataan pertahanannegara.

Image
Warisan rel bawah tanah
Stesen metro di Paris yang dibina sejak tahun 1900 dan tidak digunakanlagi itu, kini menarik perhatian para pelancong dan pembikin filemkerana kekayaan sejarahnya.

0 comments: