Ramai penduduk Malaysia mental bercelaru

KUALA LUMPUR 21 Mei - Semakin ramai penduduk Malaysia menghadapi masalah kecelaruan mental akibat tertekan dengan perubahan persekitaran, persaingan hidup dan peningkatan sosio ekonomi, kata seorang pakar hari ini.

Ahli Psikologi Klinikal Mahadir Ahmad berkata mengikut tinjauan Bahagian Bebanan Penyakit, Institut Kesihatan Umum, Kementerian Kesihatan pada tahun 2000, 21 peratus daripada penduduk negara pada ketika itu mengalami masalah kecelaruan mental.

Selain itu, katanya berda-sarkan kes yang dilaporkan di hospital kerajaan sejak enam tahun kebelakangan ini, sebanyak 108,324 orang menghadapi masalah kecelaruan mental dan depresi dengan 58,265 orang berumur antara 30 dan 59 tahun.

``Mungkin lebih ramai yang menghidapnya tetapi disebabkan kurangnya kesedaran menyebabkan mereka mengambil keputusan untuk tidak menerima rawatan dan kita tiada rekod kes yang tidak dilaporkan,'' katanya pada forum umum mengenai Kenali Kesihatan dan Kecelaruan Mental anjuran Pusat Kaunseling dan Psikologi Klinikal Kuala Lumpur di sini.

Mahadir berkata kurangnya promosi kesihatan mental secara menyeluruh terutamanya di kawasan luar bandar merupakan punca sesetengah masyarakat tidak melakukan pemeriksaan kecelaruan mental yang mereka dihadapi.

Mahadir berkata ini menyebabkan seseorang itu tidak menyedari bahawa mereka sebenarnya mengalami dan mempunyai simptom masalah mental yang perlu dirawat segera.

Di samping itu, katanya terdapat stigma di kalangan masyarakat bahawa seseorang yang mendapatkan rawatan di hospital jiwa dianggap gila dan ini menyebabkan orang berkenaan tidak mahu menerima rawatan kerana takut dikatakan gila.

Beliau berkata media juga memainkan peranan utama dalam memupuk kesedaran di kalangan orang ramai tentang betapa pentingnya rawatan pakar psikologi sebagai pencegahan masalah kesihatan mental.

UTUSAN MALAYSIA

0 comments: