Dinar: Kelantan cadang jumpa Dr Mahathir

HARAKAHDAILY

Wed | May 24, 06 | 07:38:52 PM
Oleh Salmah Mat Husain
KOTA BHARU, 24 Mei (Hrkh) - Kerajaan Kelantan bercadang mengadakan pertemuan dengan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed dan Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Mohamed Nor Yaacop bagi membincangkan penggunaan dinar dan dirham.

Pengerusi Jawatankuasa Pentadbiran Awam, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Pembangunan Masyarakat, Dato' Husam Musa berkata, pertemuan itu akan diatur selepas kertas cadangan mengenai peranan Ar-Rahn berkaitan pengurusan dinar dan dirham disiapkan.

"Kerajaan negeri akan meneruskan hasrat ini sehingga menjadi kenyataan memandangkan ia memberi keuntungan kepada orang ramai apabila mengguna dinar dan dirham sebagai simpanan nilai," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat Exco, di sini hari ini.

Menurutnya, sebaik sahaja jawatankuasa ditubuhkan yang dianggotai pakar termasuk dari beberapa bank selesai menyiapkan kertas cadangan, pelaksanaan penggunaan dinar dan dirham dimulakan sekurang-kurang tempoh tiga bulan dari sekarang.


Husam juga berkata, Ar-Rahn yang diuruskan anak syarikat milik kerajaan negeri iaitu Permodalan Kelantan Berhad (PKB) mempunyai lapan pusat operasinya di seluruh jajahan.

"Ar-Rahn bakal menguruskan penggunaan dinar dan dirham sebagai tempat meletak nilai simpanan. Oleh itu tidak ada sebab kerajaan Pusat ingin menolak cadangan ini.

"Sebagai contohnya kalau kita pergi ke kedai emas, kita serahkan satu keping dinar untuk ditukarkan kepada wang biasa, jadi dia akan bayar kita RM350 untuk satu keping dinar," ujarnya. Sedangkan katanya, empat tahun lalu satu keping dinar berharga RM180.

Setiap tujuh gram perak bersamaan satu dirham, manakala satu dirham pula bersamaan RM9.

"Tahun lepas nilaian emas meningkat kepada 30 peratus dan ia dijangka meningkat lagi pada masa akan datang," katanya.

Ditanya mungkinkah dinar yang bakal dibuat menggunakan wajah Menteri Besar Kelantan, Husam berkata, "mood ni kita boleh buat macam-macam bentuk, cuma yang penting dalam Islam ialah berat," ujarnya.

Tambahnya, kalau satu dinar beratnya 3.25 gram dan satu dinar juga bersamaan dengan tujuh dirham.

"Itu dari segi berat dan ukuran pertukarannya yang telah ditetapkan dalam Islam, tetapi bentuknya boleh diletak macam-macam. Nak letak gambar kijang ke, bunga raya ke, gambar Tok Guru ke, sultan atau Pak Lah itu terpulang," ujarnya.

Bagaimanapun beliau yang juga Naib Presiden PAS menolak kenyataan Perdana Menteri tidak membenarkan Kelantan menggunakan dinar sebagai mata wang kerana itu bukan maksud sebenar kerajaan negeri.

Menurutnya, kemungkinan maklumat sebenar berhubung perkara berkenaan belum sampai sepenuhnya kepada Perdana Menteri sehingga beliau membuat kenyataan begitu.

Oleh itu beliau percaya sekiranya maklumat sebenar sampai kepada pengetahuan pemimpin terbabit, segala masalah dapat diselesaikannya dengan baik.

Beliau juga berkata, cadangan menggunakan nilai simpanan dinar ini bukan hanya untuk orang Islam, sebaliknya semua masyarakat di negeri ini. "Ini kerana, sesiapa sahaja yang menyimpan emas sebagai simpanan nilaiannya dan ia tidak akan susut, malah semakin bertambah," ujarnya.

Tambah beliau cadangan itu tiada unsur politik walaupun dikemukakan kerajaan pembangkang.

"Lagi pun ia adalah dasar kerajaan Malaysia sendiri, kita tidak lari dari dasar kerajaan dan Menteri Kewangan Kedua masih bercakap tentang 'dinar', jadi kami hanya menggunapakai cadangan itu," ujarnya.

Selain itu katanya, kebetulan pula rakyat Kelantan gemar memakai serta menyimpan barang kemas sehingga banyak terdapat kedai emas di negeri ini.

Kata beliau sekiranya kertas cadangan berhubung penggunaan dinar diluluskan kerajaan Pusat pada masa akan datang, kerajaan negeri akan menggunakan kemudahan itu untuk membayar gaji kakitangannya.

"Selain itu ia juga penting sebagai aset simpanan kepada bakal-bakal haji yang boleh digunakan mereka untuk menunaikan haji sekiranya diberi kebenaran kerajaan," ujarnya.

Menurutnya lagi nilaian dinar dan dirham boleh digunakan untuk deposit bagi tender balak pada masa akan datang memandangkan ia tidak bercanggah dengan dasar Kerajaan Persekutuan.

0 comments: