RENCANA : RABU 08 JULAI 2009


Penentuan misi PPSMI
Hari ini akan ditentukan sama ada Program Pengajaran Sains danMatematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) akan diteruskan ataudihentikan.


Kerjasama strategik KL-Canberra
PersetujuanMalaysia-Australia dalam memperkukuhkan kawalan di sempadan dankesungguhan untuk memberi perhatian dalam isu penyeludupan manusia pada6 Julai 2009 telah membawa satu lagi kerjasama strategik antarakedua-dua negara dalam aspek keselamatan.

Tidak perlu main taktik kotor di Manek Urai
WALAUPUN dibanjiri ribuan penyokong, proses penamaan calon bagi pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri Manek Urai berjalan lancar tanpasebarang insiden yang tidak diingini.

BISIK-BISIK
RANCANGANAngkatan Muda Keadilan (AMK) menggerakkan 5,000 penyokong ke KompleksMahkamah Jalan Duta hari ini sempena perbicaraan kes liwat Datuk SeriAnwar Ibrahim boleh menceritakan segala-

ISU-ISU AKHBAR CINA
Kejutan daripada babi RENCANA Sin Chew Jit Poh pada 4 Julai 2009mengutarakan tajuk Dengar Sebutan Babi, Terus Terkejut. Menurutpenulisnya, babi bukan ‘berhala’ yang diagungkan tapi haiwan yangdianggap penting. Sebab itu ada orang Cina menghidang babi di dalamruang tamu (menurut tradisi majlis sambutan Cina) kerana ia suatu citarasa yang istimewa.

Bukan senang jadi pemerintah adil
PILIHAN Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai sungguhistimewa sekali. Selain dari nama calon Barisan Nasional (BN) Tuan AzizBin Tuan Mat @ Hamat yang mirip nama Mursyidul Am Pas, Tuan Guru DatukNik Abdul Aziz Nik Mat, pilihan raya ini dilihat sebagai medan untukUMNO yang mengetuai BN dan Pas yang berada dalam pakatan pembangkangmembuktikan bahawa mereka benar-benar ikhlas berjuang untuk orangMelayu dan Islam.

Menilai gelagat pembangkang
KEMELUTdalaman yang diperlihatkan oleh parti pembangkang mutakhir ini sekalilagi menjelaskan sejauh mana keikhlasan 'perkahwinan' antara partikomponen itu. Episod bermasam muka antara Pas dan DAP di Kedahmisalnya, bukanlah isu baru yang membelenggu kerajaan campuranpembangkang.

Memancing pelaburan dari Perancis
SIFAT semula jadi Tan Sri Muhyiddin Yassin yang serius, tenang tetapibercakap berasaskan fakta mampu mengagumkan sesiapa sahaja yangberpeluang mendekatinya walaupun hanya pada sidang akhbar ataubersarapan dengannya.

SEHARI SEBUAH BUKU
MENGIKUT Deklarasi Kandersteg yang ditandatangani di Switzerland pada 2007, dianggarkan terdapat kira-

Alkisah perihal ternakan babi di Malaysia
ISUbabi sering menimbulkan kontroversi di negara ini. Baru-baru ini ketuaDAP Kedah dan Perlis mengumumkan keluar daripada pakatan pembangkang diKedah gara-gara babi. Bagi DAP, binatang itu melambangkan budayamajoriti kaum yang mereka wakili dan oleh itu ternakan itu perludipelihara. Sebarang isu yang melibatkan haiwan itu akan dipertahankan- waima putus kawan atau rakan pakatan sekali pun.






Minda Pengarang: Isu memperdagangkan manusia perlu tindakan bersama negara serantau
TIADA negara mahu terbabit dalam kancah menjual dan memperdagangkan manusiakerana ia akan dipandang jijik dan bertentangan dengan hak kebebasanmanusia. Namun, di negara tertentu, kegiatan penyeludupan manusia tetapberlaku. Disebabkan kedudukan geografi dan kemakmuran ekonomi yangmenjadi tumpuan rakyat asing, Malaysia menjadi mangsa keadaan. Negaraini dijadikan transit kegiatan haram itu.

Analisis: Kempen dekati pengundi berkesan tawan Manek Urai
PILIHANraya kecil bukan saja memberi `durian runtuh’ kepada peniaga, malahpenduduk kampung boleh meraih keuntungan berganda apabila rumah kosongboleh disewakan dengan harga setanding di Kuala Lumpur.

PPSMI gagal bentuk kecemerlangan pelajar bandar, desa
MESYUARATKabinet di Putrajaya hari ini dijangka mengumumkan keputusan sama adauntuk mengekalkan pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains danMatematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) atau diubahsuai mengikutikeperluan sebenar pelajar dengan mengambil kira pelbagai faktor.




Gaji dibayar ikut jam
Mereka bekerja dari pukul 8 pagi hingga 6 petang, sekurang-kurangnya didua buah rumah pelanggan tetap setiap hari. Apakah kelebihan sistem inikepada majikan dan pembantu rumah terlibat?


Pekerja seks mahu diiktiraf
Industri pelacuran di Afrika Selatan dijangka akan mendapat durianruntuh apabila Kejohanan Piala Dunia berlangsung pada tahun depan.Ramai pekerja seks mahu kerjaya mereka diiktiraf dan tidak digangguoleh pihak polis.

0 comments: