RENCANA : RABU 06 MEI 2009

'Makhluk perosak' dalam Pas
HAKIKATNYA, kewujudan golongan profesional dalam Pas bukanlah sesuatuyang aneh, malah sejarah sudah membuktikan bahawa golongan berkenaanturut sama-sama menyumbang ke arah perkembangan parti tersebut.

Polemik tukar agama anak
Polemikyang melanda antara agama Islam dan agama lain bukan satu perkara baru.Setiap kali isu tersebut timbul, semua pihak dilihat mengambil langkahdrastik dalam menyelesaikan pertikaian dan pergeseran yang berlaku demimenjamin kerukunan dan kelangsungan keharmonian bersama.

Kukuhkan ikatan setia anggota sektor awam demi rakyat
BERIperkhidmatan terbaik kepada rakyat. Itu amanat pertama Datuk Seri NajibTun Razak kepada penjawat awam selepas dilantik menjadi PerdanaMenteri.

BISIK-BISIK
SEMALAM,seorang lagi wanita mangsa ragut meninggal dunia setelah koma sejakAhad lepas. Akibat beg tangannya direntap, wanita yang sedangmengandung itu terjatuh, kepalanya tercedera lalu koma.

Image
Ahmad tuntut hak jawatan Anak Raja Bergelar
SETAKATyang terakam oleh sejarah, kesultanan Melayu Perak bermula pada abadke-15 iaitu apabila Sultan Muzaffar Shah I dimasyhurkan sebagai SultanPerak yang pertama pada 1528.

Pendekatan agama tangani mat rempit
MEMBACA tentang gejala mat rempit yang semakin berleluasa di negara kita bukanlah sesuatu untuk dibanggakan.

MBM patut bantu masalah anak muda
SEKALI lagi Dataran Merdeka terus mendapat perhatian. Perhatian padakali ini bukan kerana acara kebudayaan, majlis rasmi kerajaan tetapisebaliknya operasi mencegah kegiatan lumba haram dan kesalahan lalulintas di Dataran Merdeka. Lebih 500 mat rempit diperiksa. Ini adalahsatu fenomena yang biasa dilihat di hujung minggu.

Cari punca asas masalah mat rempit
PELBAGAI pihak telah menyuarakan kebimbangan dan kerisauan merekamengenai isu mat rempit, peragut, perompak dan pelbagai aktivitijenayah yang melibatkan remaja termasuk yang terjerumus ke dalam kancahperlumbaan haram.

Persengketaan kuasa di Perak, jangkitan H1N1
LAPORANnanyang.com pada 5 Mei 2009 yang bertajuk Persengketaan KuasaPemerintahan Negeri Perak menyiarkan berita Speaker Dewan UndanganNegeri (DUN) Perak, V. Sivakumar mempersembahkan surat kepada SultanPerak untuk merayu ditangguhkan Sidang DUN yang dijadual pada 7 Mei2009.





Usah sampai Bumiputera jadi mangsa liberalisasi
EKONOMInegara tidak boleh lagi bergantung sepenuhnya kepada sektor pembuatanberorientasikan eksport. Justeru, untuk cabaran jangka panjang,kerajaan mula melakukan transformasi ke arah pembangunan ekonomiberteraskan kreativiti dan inovasi. Di bawah model baru ekonomi ini,kerajaan akan membangunkan sektor perkhidmatan menjadi penerajupertumbuhan dan pembentukan kekayaan baru masa depan negara. Pada masasama, kerajaan akan terus menggalakkan sektor pembuatan bergerak kerantaian nilai lebih tinggi.

Minda Pengarang: Penangguhan kata putus PPSMI untuk kebaikan bersama
KABINETyang kurang berpuas hati dengan hasil laporan Persidangan Meja BulatDasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam BahasaInggeris (PPSMI), sekali gus menolak cadangan yang dikemukakanKementerian Pelajaran baru-baru ini seperti diumumkan MenteriPelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam, tentu mengundang persoalanbaru berkaitan masa depan dasar berkenaan. Isu PPSMI mendapat perhatianbanyak pihak, bukan saja ibu bapa dan ahli akademik, malah pelbagaipertubuhan bukan kerajaan (NGO), sama ada mereka yang menyokong ataumembantah pelaksanaan dasar itu. Mereka menunggu dengan penuh minatkerana ingin mengetahui apakah langkah bakal diputuskan KementerianPelajaran selepas Muhyiddin, yang juga Timbalan Perdana Menteri,mengambil alih portfolio itu, yang sebelum ini diterajui Datuk SeriHishammuddin Hussein. Harapan mereka untuk melihat satu keputusanmuktamad mengenainya dibuat dalam waktu terdekat masih belum menjadikenyataan. Kita bersetuju dengan pandangan Muhyiddin yang tidak mahutergesa-gesa membuat keputusan berhubung pelaksanaan dasar itu keranaapa juga keputusan yang dibuat harus mengambil kira semua sudut keranaia bakal menentukan masa depan pelajar serta modal insan yang akandilahirkan. Bagaimanapun, keputusan Muhyiddin yang membawa kepadapenangguhan dasar PPSMI, kita harap tidak akan membuka ruang kepadapihak tertentu meneruskan polemik mengenainya sehingga mencetuskan satulagi episod hitam dalam pendidikan dengan mengheret isu itu kedemonstrasi jalanan. Ada yang melihat pengumuman Muhyiddin agakbertentangan dengan janji serta jaminan Hishammuddin sebelum ini,bahawa sebarang keputusan mengenainya bergantung kepada input yangdiperoleh daripada persidangan meja bulat membabitkan wakil pelbagaipihak, termasuk ahli akademik tempatan, yang pernah menjalankan kajianmengenai kesan pelaksanaan dasar PPSMI.

Analisis: Adun Perak perlu hormati sidang DUN, jangan emosi
AKHIRNYASidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak ditetapkan esok dan dijangkaberlangsung selama lima hari sehingga 13 Mei ini, selepas tercetuspelbagai kontroversi politik berikutan peralihan kuasa yang berlakuawal Februari lalu

0 comments: