Amalan politik murahan untuk berkuasa

Amalan politik murahan untuk berkuasa

bekas Ketua Wanita PKR Pulau Pinang, Aminah Abdullah iaitu salah seorang calon Bebas yang bertanding pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti bertindak berani dengan membuat laporan kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai sogokan wang dan jawatan. Jelas tindakan itu memberikan satu impak yang besar kepada PKR yang sering diperlihatkan sebagai parti yang memperjuangkan 'kepentingan rakyat.'

Kejadian ini juga sedikit sebanyak membuka pekung di dada PKR yang ternyata bukan bersih, tidak jujur dan tidak mempunyai integriti terhadap diri mereka sendiri dan parti.

Bermula dengan idea Anwar Ibrahim mengenai konsep 'lompat si katak lompatnya' untuk membentuk Kerajaan Pusat pada 16 September 2008, akhirnya ternyata hanya satu 'jenaka'.

PKR dengan rasa tidak bersalah atas pembohongan pertamanya kepada rakyat, berbohong lagi dengan meletakkan tarikh baru untuk membentuk Kerajaan Pusat. Sekali lagi PKR telah menghancurkan harapan 'rakyatnya.'

Yang menghairankan kenapa rakyat Malaysia begitu mudah membenarkan diri mereka ditipu oleh PKR? Apakah rakyat sudah tiada pertimbangan sehingga membenarkan penipuan dan pembohongan ini berlaku dan sekali gus merendahkan kredibiliti dan keupayaan berfikir sebagai rakyat?

Kini episod politik PKR bergegar lagi apabila Aminah membuat pendedahan tentang permainan politik kotor yang dibuat oleh PKR kepada dirinya.

Aminah mengatakan bahawa PKR ingin membeli beliau dengan menawarkan pelbagai ganjaran termasuk wang tunai dan juga kedudukan agar beliau menarik diri daripada bertanding di DUN Penanti.

Apabila laporan ini dibuat sudah tentu ia memberikan impak yang besar kepada PKR yang jelas telah memperlihatkan bahawa mereka mengamalkan politik murahan.

PKR sanggup berbuat apa saja demi kepentingan mencapai cita-cita politiknya. PKR sanggup menipu rakyat atas slogan mereka berjuang kerana 'kepentingan rakyat.' Tetapi mereka sebenarnya menipu rakyat secara terang-terangan.

Episod ini bertambah kelakar apabila Saifudin Nasution selaku Pengarah Pilihan Raya PKR mengaku bahawa ada dua orang ahli partinya bertemu dengan Aminah.

Yang menghairankan, jika benar dakwaan Aminah, mengapa tawaran ini dibuat sewaktu ada pilihan raya kecil di Penanti? Kenapa tawaran ini tidak dibuat lebih awal sebelum Aminah keluar daripada PKR? Mengapakah tawaran ini dibuat tergesa-gesa?

Adakah terdapat episod-episod sampingan yang Aminah tahu sehingga PKR berasa 'cuak'? Apakah PKR sudah tidak mempunyai keyakinan kerana takut calonnya itu kalah buat kali keempat jika Aminah bertanding di Penanti?

Kenapa tawaran hanya kepada Aminah dan tidak kepada calon-calon Bebas yang lain? Apakah yang ditakutkan sangat dengan Aminah sehingga PKR sanggup menggadaikan kredibiliti calonnya sendiri?

Apakah wakil-wakil yang berjumpa dengan Aminah tidak mendapat restu daripada pihak atasan? Apakah pihak atasan PKR begitu buta sehingga tidak tahu apa yang dilakukan oleh wakil-wakilnya?

Setakat yang difahamkan, Anwar Ibrahim adalah seorang pemimpin yang mahu mengawal semua keadaan. Persoalan ini hendaklah dijawab dan seharusnya menjadi tanda tanya kepada kita semua sebagai rakyat.

Jangan kita biarkan minda kita terbuai dengan keasyikan political entertainer seperti Anwar.

Kehebatan dan kepetahan Anwar dalam ceramahnya tidak ubah seperti melihat penyanyi sedang mendendangkan lagu popular dan diberikan tepukan gemuruh kerana lagu yang dinyanyikan adalah lagu yang disukai ramai.

Jangan kita jadi rakyat AFUNDI. Jadilah kita seorang rakyat yang seimbang pemikirannya dan tidak mudah dibeli dengan janji-janji kosong mereka ini.

Inilah episod PKR yang kian lama kian memperlihatkan kerakusan mereka mencari kuasa untuk memerintah.

Kalau ini berlaku dengan BN sudah tentu, PKR akan menghentam habis-habisan mengenai salah laku BN.

Tetapi apabila PKR sendiri yang melakukan, maka semuanya adalah 'halal.' Situasi yang dihidupkan oleh PKR ini adalah satu situasi yang jijik dan menjelekkan. Ia menunjukkan bahawa PKR sudah kebangkrapan idea politik sehingga idea politik kampungan dan jalanan dilakukan demi kuasa.

0 comments: