RENCANA : ISNIN 10 OGOS 2009

Jangan cabuli wasiat
TITAH Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah di Dewan Bahasa dan Pustakabaru-baru ini yang menggariskan tujuh wasiat raja-raja Melayu merupakanperingatan kepada orang Melayu supaya tidak mengambil mudah akan hakdan keistimewaan mereka.

Penghina Islam kian berani
SELEPASRonnie Liu menerima kemenangan isu arak di Selangor, Jeff Ooi hanyadiminta memohon maaf kerana menyamakan individu yang bercita-citamelaksanakan undang-undang-undang syariah sebagai ekstremis, tampilpula Pemuda DAP mengeluarkan kata-kata nista menghina pendakwah Islam,umat Islam dan Islam.

Mencorak prestij, kredibiliti sekolah
DIMount Lawley High School, Perth, Jumaat lalu sekumpulan guru wanitawarganegara Indonesia menyapa wartawan TV3, Shahril Kadir bertanyakankewarganegaraannya.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
PERSEMBAHAN Jamal Abdillah bertaraf dunia, tegas seorang rakan selepasmenyaksikan Konsert Jamal... Kembara Seniman di Istana Budaya beberapamalam lepas. Pernyataan beliau itu bukan dibuat-buat. Malah beliaumempelawa rakan-rakannya pergi menyaksikannya.

Berikan maklumat tepat kawasan penularan H1N1
ANGKAkorban wabak selesema babi atau Influenza A (H1N1) setakat semalamialah 26 orang. Semalam sahaja, lapan lagi kematian dicatatkan.

“Pakatan samseng” boleh hancurkan negara
DUNIAhari ini semakin keliru dan bercelaru. Gejala kekerasan, jenayah,rusuhan jalanan, saman menyaman, ugut mengugut, kebiadapan pemimpin,penderhakaan terhadap raja serta penerapan naluri keganasan yangditanamkan pihak pembangkang terhadap anak-anak remaja kita adalah satubentuk tindakan yang melampau.

Apabila kita sanggup hilang jiwa
DUA hari sebelum kita melangkah abad ke-21 dulu iaitu pada 30 Disember1999, saya pernah menulis dalam ruangan ini tentang pembudayaan yangdilakukan oleh pedagang semasa era kegemilangan Melaka.





Isu arak uji wibawa Pas dalam Pakatan Rakyat
PERBALAHANantara Pas dengan DAP Selangor berhubung jualan minuman keras di ShahAlam turut menarik perhatian rakyat di luar Selangor. Saya kebetulanberada di Terengganu sejak kelmarin ketika media melaporkan KerajaanSelangor menolak cadangan Pas negeri itu meminta diharamkan penjualanminuman keras di kawasan majoriti penduduk Islam. Sama ada di surauatau masjid ketika menunggu azan atau sewaktu bersarapan di warung nasidagang, isu itu jadi bahan bualan. Tiga hari di sana, saya berulangalik antara dua tempat, satu di kawasan Wakaf Mempelam dan satu lagi didaerah Marang, kedua-duanya kubu kuat Pas.

Minda Pengarang: Tiada tolak ansur dalam usaha perangi pengganas
PIHAKberkuasa Indonesia dilaporkan berjaya menumpaskan pengganas palingdikehendaki di Asia, Noordin Mohd Top. Meskipun, tiada pengesahan rasmidibuat mengenai kematian Noordin, kejayaan pihak berkuasa Indonesia itusedikit sebanyak dapat melemahkan kemampuan kumpulan serpihan JemaahIslamiah (JI) yang dipimpin pakar bom dari Malaysia itu. Namun, inibukan bermakna ancaman keganasan di rantau ini sudah berakhir. Kalaupunbenar Noordin terbunuh dalam serbuan polis di Temanggung, Jawa Tengah,kelmarin, ia juga bukan jaminan dunia akan lebih aman selepas ini. Inikerana ancaman kumpulan militan itu dijangka berterusan. Malah, kitabimbang konco-konconya mungkin bertindak lebih ganas kerana mahumembalas dendam ke atas kematian Noordin yang dianggap Menteri Kewanganuntuk kumpulan pengganas itu. Walaupun Noordin ialah rakyat Malaysia,kita tidak pernah bertolak ansur dengan tindakannya menganggotaigerakan pengganas. Kita sentiasa komited menghapuskan pengganassehingga ke akar umbi dan tidak pernah teragak-agak bertindak tegas.Kegiatan pengganas adalah ancaman besar kepada seluruh dunia dan iaperlu ditangani di setiap peringkat sama ada sebagai isu domestik,serantau serta sejagat. Sebab itulah kebanyakan negara di duniamempunyai undang-undang khusus untuk menangani aktiviti pengganas danMalaysia tidak terkecuali. Bukti kepada iltizam ini jelas kerana kitapernah mengambil langkah drastik seperti menahan mereka yang terbabitdalam kegiatan militan dan keganasan mengikut Akta Keselamatan DalamNegeri (ISA). Mengambil kira ancaman itu yang dijangka berterusan,kewujudan ISA dilihat relevan, amat perlu dan bertepatan sebagaimekanisme berkesan memastikan keselamatan negara tidak diganggu gugatkumpulan pengganas.

Ubah landskap pengajian tinggi demi kualiti, inovasi, kecemerlangan
KEWUJUDANinstitusi pengajian tinggi (IPT) dan ahli akademik dalam pelbagaibidang kepakaran saling melengkapi dan amat diperlukan dalammenggerakkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, penyelidikan,pembangunan, inovasi dan pengkomersialan di negara ini. Pada masa sama,ahli akademik menjadi peneraju kepada penerokaan idea, konsep atauteori baru sebagai tunjang ke arah perkembangan ilmu dan ciptaan yangcanggih serta terkini.

Cakap-cakap
BIROPengaduan Awam (BPA) terima lebih seribu aduan daripada orang ramaimengenai perhimpunan haram mendesak Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)dimansuhkan anjuran Gerakan Mansuhkan ISA





Berlumba untuk kurus
"MEMANG menyakitkan bila ada budak-budak memanggil saya gemuk. Tapi apa boleh buat, mereka hanya kanak-kanak.


Kisah orang gemuk
MANUEL Uribe, 44 pernah menggemparkan dunia apabila memiliki beratbadan 597 kilogram. Berat itu telah melayakkannya untuk disenaraikansebagai lelaki paling berat di dunia oleh Guinness Book of Records.


Akupuntur haiwan peliharaan
ADAKAH haiwan peliharaan anda mengalami sakit belakang yang teruk,masalah neurologi atau artritis? Klinik haiwan Jordan Kocen ada jalanpenyelesaiannya, iaitu melalui rawatan alternatif akupuntur untukkebanyakan pesakitnya.

0 comments: