Ritual batu kura-kura purba

Ritual batu kura-kura purba

Ramai pelajar percaya batu purba yang berada di Temple of Literature, Hanoi itu mampu memberi tuah kepada mereka untuk lulus dalam peperiksaan.


PARA pelajar berdoa di rumah berhala Temple of Literature supaya lulus dalam peperiksaan.


PERARAKAN sekumpulan anak muda berterusan sepanjang tengah hari dalam suasana yang panas terik. Begitu juga mesej yang dibawakan oleh Phan Bich Hong.

"Tolong jangan sentuh kepala kura-kura!" teriak Hong, 20.

Dia merupakan salah seorang daripada pelajar sukarelawan yang berpakaian kemeja-T biru yang cuba melindungi 82 batu kura-kura purba di kawasan Temple of Literature, Hanoi.

Batu purba itu dipercayai telah membantu kepada kejayaan 1,307 graduan peperiksaan diraja sejak ratusan tahun lamanya di tapak universiti pertama Vietnam.

Pelajar moden zaman ini berkerumun menuju ke kuil tersebut dengan harapan batu kura-kura purba itu dapat meningkatkan peluang berjaya dalam peperiksaan negara yang bermula minggu ini.

Kementerian Pelajaran negara tersebut berkata, lebih sejuta calon dari seluruh negara akan menduduki peperiksaan tersebut untuk mendapat tempat di institut pengajian tinggi di Vietnam.

Berjaya

Hong berkata, ritual tahunan batu kura-kura purba itu bermula baru-baru ini.

"Semuanya mahu menyentuh kepala batu kura-kura itu kerana mereka fikir ia akan membantu mereka berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan kelak," kata Hong di hadapan pavilion udara terbuka yang terdapat barisan 20 batu kura-kura dan batu bersurat yang kebanyakannya telah retak.


RAMAI pelajar di Vietnam percaya kepala kura-kura batu ini memberi ketenangan kepada mereka yang bakal menduduki peperiksaan.


"Kami cuba menasihatkan mereka supaya tidak berbuat demikian kerana bimbang ia akan merosakkan monumen berharga itu."

Selain mahu menyentuhnya, ada juga segelintir calon yang mahu duduk dan bergambar dengan batu purba tersebut.

Walaupun cuba dihalang, namun mereka tidak mengendahkannya dan terus menyentuh kepala batu kura-kura tersebut.

"Abang saya yang menyuruh saya melakukan perkara ini. Dia pernah ke sini untuk menyentuh batu kura-kura dan kemudian lulus dalam peperiksaan," ujar seorang pelajar perempuan berusia 18 tahun itu.

Persaingan

Pelajar yang enggan memberitahu namanya itu berkata, dia berharap dapat diterima masuk belajar di Universiti Phuong Dong di Hanoi.

Lapangan di kuil tersebut mempunyai empat batu kura-kura besar dan batu bersurat serta dua batu kecil yang terletak di sebelah kolam ikan.

Batu bersurat berwarna kelabu itu mempunyai ukiran bahasa Cina kuno dengan karya-karya kesusasteraan dan membawa nama-nama Mandarin yang menganjurkan peperiksaan diraja sama seperti nama dan tempat kelahiran calon yang lulus cemerlang.

Plak di tapak tersebut mengatakan, kura-kura dianggap sebagai haiwan suci di Vietnam. Batu bersurat itu mula dibina pada tahun 1484 di bawah pemerintahan Maharaja Le Thanh Tong sebagai penghargaan kepada pelajar yang cemerlang dalam pelajaran dalam kalangan generasi masa depan.

"Saya percaya ia membawa tuah kerana ia membantu saya berasa lebih tenang untuk menghadapi peperiksaan paling penting ini," kata Nguyen Hoang Lan, 18, yang merupakan anak seorang petani dari wilayah Hung Yen.

Pembelajaran adalah nilai paling tinggi dalam masyarakat Vietnam, tetapi rasa khuatir mengenai kualiti pendidikan tinggi semakin meningkat di negara komunis itu.

Universiti-universiti di Vietnam mungkin tidak kompetitif di peringkat global, tetapi terdapat persaingan dalam kalangan golongan muda Vietnam untuk memasukinya.

"Tahun lalu saya gagal, jadi saya harap kali ini tuah akan menyebelahi saya," ujar Nguyen Huong Lan, 19, selepas selesai berdoa di samping sekumpulan pelajar dan ibu bapa di kawasan kuil tersebut. - AFP

0 comments: