RENCANA : JUMAAT 10 JULAI 2009

Adab berbeza pendapat
Mursyidul Am Pas merangkap Pesuruhjaya Pas Kelantan, Datuk Nik AbdulAziz Nik Mat adalah antara tokoh besar Pas yang lantang membuatkenyataan-kenyataan keras terhadap UMNO dan para pemimpinnya.

Masa paling sesuai untuk berubah, bersatu
IBARAT pertunangan yang tak jadi, hantaran telah ditempah, rombongantelah siap sedia, pihak lelaki sudah menyatakan hasrat yang terpendammanakala pihak perempuan pula sudah menyatakan kesudian untuk menerima.Tetapi disebabkan tentangan 'bakal bapa mertua' dan sanak saudara makapertunangan dibatalkan. Begitulah dibaratkan apa yang berlaku tentangkerajaan perpaduan baru-baru ini.

Kenapa tunggu jika pendidikan seks perlu!
APA sikap anda terhadap pendidikan seks? Apakah anda menganggapnyasebagai sesuatu yang lucah maka ia tidak perlu disebut langsung apatahlagi ditulis? Atau anda merasakan ia sebagai satu keperluan apatah lagidalam keadaan masyarakat hari ini?

BISIK-BISIK
LANGKAH kerajaan mengembalikan tanggungjawab pengeluaran sijil HalalMalaysia daripada Perbadanan Kemajuan Industri Halal (HDC) kepadaJabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) berkuat kuasa serta-mertaadalah satu langkah yang amat baik.

Elak jurang lebih besar
JIKAtidak salah, tidak ada mana-mana negara di dunia yang menggunakanselain bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar dalam sistempendidikan mereka.

Cadangan mantapkan BI sebagai persediaan pelajar ke IPT
PENGUMUMAN kerajaan untuk memansuhkan PPSMI tidaklah sesuatu yangmengejutkan, berikutan tentangan yang telah diberikan oleh pelbagaipihak. Ia bukan satu keputusan mudah bagi kerajaan tetapi cukup besaruntuk membuktikan bahawa kerajaan memang mendahulukan rakyat.

Tulisan karya Adam Kadir versatil
SEMALAM, Khamis 9 Julai, mantan Perdana Menteri telah melancarkan duabuah buku karya mantan Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Adam Kadir.Penulis dan dua buku berkenaan mempunyai keistimewaan yang tersendiri.

Peristiwa dan amalan di bulan Rejab
BULAN Rejab, bulan ketujuh mengikut susunan kalendar Islam telahmencatatkan satu sejarah yang amat penting apabila Allah Taala telahmemerintahkan umat Islam mengerjakan solat lima kali sehari semalam.







Penggunaan bahasa keluarga memudahkan pelajar berfikir
ANGKAHkembali kepada penggunaan bahasa Malaysia dalam proses pengajaran danpembelajaran Sains dan Matematik dilihat sebagai keputusan adil kepadasebahagian besar murid terutama yang bahasa pertuturan mereka bukanbahasa Inggeris.

Minda Pengarang: Sokong tambah guru pakar tingkat bahasa Inggeris
SALAH satu kelemahan ketara dalam dasar Pengajaran dan PembelajaranSains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) selama enam tahunpelaksanaan ialah kekurangan guru mahir berbahasa Inggeris.

Ekonomi berteras kreativiti, inovasi
PENGUMUMANPerdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengenai pendekatan baru bagimeningkatkan daya saing Malaysia sebagai pusat pelaburan, pada masasama menggalakkan pemilikan berkesan serta berkekalan ekuiti Bumiputeradalam sektor korporat, perlu difahami dalam konteks persekitaran baruekonomi global.

Cakap-cakap
KEJAPgaduh, kejap kawan, kejap lawan. Yang mana satu cakap yang boleh pakaini? Mamat cuma sekadar tak mahu keliru. Isunya ialah perbalahan yangkita lihat antara Pas dan DAP di Kedah







Nasib keturunan Afghan di Xinjiang
Memiliki ciri fizikal masyarakat Afghanistan, etnik Uighur di Xinjiang,China, sering berdepan dengan konflik antara agama di wilayah yangdigelar laluan emas itu. Rusuhan terbaru yang mengorbankan 156 adalahbuktinya.


Ritual batu kura-kura purba
Ramai pelajar percaya batu purba yang berada di Temple of Literature,Hanoi itu mampu memberi tuah kepada mereka untuk lulus dalampeperiksaan.

0 comments: