Minda Pengarang: Pembaharuan dilaksana Najib untuk rakyat

Minda Pengarang: Pembaharuan dilaksana Najib untuk rakyat

DALAM temu bual khas di RTM bertajuk '100 hari Perdana Menteri' malam kelmarin, Datuk Seri Najib Razak menjelaskan kerajaan memberi pertimbangan yang adil ketika membentuk sebarang dasar bagi memastikan semua kaum menikmati faedah yang saksama. Beliau membuktikannya ketika mengumumkan 11 hadiah untuk rakyat ketika berucap pada majlis sempena 100 hari beliau mentadbir negara, Sabtu lalu. Setiap pembaharuan diperkenalkannya tidak sama sekali mengetepikan mana-mana kaum termasuk di Sarawak dan Sabah. Jelas, dakwaan kononnya pembaharuan yang dilakukan, termasuk meliberalisasikan sektor ekonomi akan mengetepikan Bumiputera yang tidak lagi selari dengan Dasar Ekonomi Baru (DEB), adalah tidak benar. Sebaliknya, dasar makro yang dilakukan itu adalah dirangka dengan matlamat untuk mencipta sebuah masyarakat yang adil dan saksama. Ia selari dengan matlamat asal untuk terus membela masyarakat Bumiputera. Apa yang berbeza mungkin kaedah atau pendekatan ke arah mencapai matlamat itu. Malah, perubahan yang dilakukan itu, sesuai dan lebih tepat dengan keadaan semasa, bukan mengetepikan matlamat yang menjadi impian Bumiputera.

Seperti kata Najib, jika kerajaan meneruskan dasar yang ada, kita tidak akan mencapai matlamat Bumiputera menguasai 30 peratus. Apa yang dilakukan kerajaan sekarang ialah menggunakan pendekatan membantu syarikat Bumiputera yang ada kemampuan berasaskan meritokrasi, yang ada potensi untuk menjadi syarikat lebih besar pada peringkat tempatan dan global. Inilah sebenarnya perubahan yang ingin dicapai Najib untuk mengubah minda masyarakat Bumiputera. Kita berharap masyarakat Bumiputera juga tidak terkeliru dengan slogan 1Malaysia, 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan', kerana niat dan matlamat slogan itu adalah murni demi kebaikan semua kaum. Kita tidak menolak kemungkinan ada rakyat yang terpinggir dari segi pertimbangan kerajaan untuk projek pembangunan sebelum ini, tetapi kini dengan konsep 1Malaysia, matlamatnya amat jelas, iaitu kerajaan untuk semua, adil untuk semua. Apa yang perlu dilakukan oleh rakyat sekarang ialah memberi sokongan penuh kepada Najib dan kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk mencapai hasrat dan matlamat yang dihasratkan. Jika semua kita bersatu hati untuk memberi sokongan tidak berbelah-bahagi, maka hasilnya akan terus kita rasai, nikmati dan melihatnya bukan saja untuk tempoh 100 hari akan datang, malah ke arah mencapai status Malaysia sebagai negara maju menjelang 2020. Benar, amalan demokrasi membenarkan rakyat berpolitik dan memilih parti yang mereka suka, tetapi dalam hal berkaitan pembangunan sosioekonomi demi memartabatkan anak bangsa tanpa mengira etnik, sepatutnya kita semua memberi komitmen yang tinggi untuk bekerjasama dengan ikhlas.

Najib sudah memberikan yang terbaik sejak menjadi Perdana Menteri 102 hari lalu dan ia kesinambungan perjuangan yang kental. Pembaharuan yang dilakukannya sejak lebih tiga bulan lalu itu bukan bertujuan mempopularkan kerajaan, sebaliknya semua itu untuk rakyat. Malah, sebahagian pembaharuan yang dilakukan Najib adalah juga menepati kehendak global atau serantau. Walaupun keadaan ini sukar diterima, sudah sampai masanya kita membuka subsektor tertentu, tetapi pada masa sama, ada yang kita tidak buka dan kita mengawalnya dengan lebih ketat, untuk kepentingan rakyat dan negara.

0 comments: