Tolong pantau kenaikan kadar premium insurans

Tolong pantau kenaikan kadar premium insurans

PERMINTAAN agar kerajaan membantu rakyat dalam masalah kenaikan insurans 200 peratus bukan sahaja berkumandang di Dewan Rakyat tetapi juga di dalam ruangan Forum akhbar ini minggu lalu.

Hakikatnya kenaikan insurans kenderaan ini memberi tekanan kewangan kepada pemilik kenderaan terutama golongan berpendapat rendah dan sederhana.

Jadi tidak salah jika mereka memohon Bank Negara Malaysia supaya mengambil perhatian memantau kadar baru premium insurans.

Bank Negara Malaysia dalam reaksi terhadap aduan dan rungutan orang ramai menjelaskan akan membuat rombakan terhadap kadar premium insurans kenderaan bermotor bagi mencari satu kadar yang sesuai dan adil untuk semua pihak.

Kita juga mengharapkan polisi yang diguna pakai sejak lebih 30 tahun itu dikaji semula.

Kalau boleh dicari formula bagi mengira kadar baru premium insurans.

Jika difikirkan formula yang mengambil kira tiga faktor utama iaitu umur kenderaan, umur pemandu dan jumlah tuntutan yang pernah dibuat pemandu itu membebankan pengguna maka elok ia diubah suai.

Ada banyak pemilik kenderaan yang langsung tidak pernah membuat tuntutan insurans, jadi adalah tidak adil apabila kadar premium semakin tinggi berdasar tiga faktor itu.

Oleh itu Bank Negara perlu segera mengeluarkan satu keputusan mengenai isu ini secepat mungkin.

Lagi lama ia ditangguhkan makin banyak kerugian ditanggung oleh pemilik kenderaan yang ingin memperbaharui lesen kenderaan.

Sepanjang tahun ini, pemegang polisi insurans pihak ketiga yang paling menderita kerana terpaksa membayar kenaikan premium sebanyak 200 peratus.

Golongan ini adalah mereka yang kurang mampu untuk membeli kenderaan baru. Bahkan ada yang tidak mampu membayar insurans pihak pertama maka mereka terpaksa menggunakan insurans pihak ketiga.

Tetapi kita agak terkejut dengan sikap sesetengah syarikat insurans yang sombong dan tidak mahu menjual polisi perlindungan pihak ketiga.

Kerajaan perlu mengambil tindakan terhadap taktik dan tipu helah syarikat insurans.

Mengapa rakyat harus berhadapan dengan kenaikan kadar premium insurans untuk kenderaan bermotor setiap tahun?

Elok kita tanya kepada Bank Negara, adakah trend untuk menaikkan kadar insurans itu telah mendapat kelulusan Parlimen mahu pun Kabinet?

Jika tidak, tolong beri penjelasan.

Isu ini usah dipandang remeh kerana kesannya amat besar kepada rakyat yang tinggal di bandar mahupun di luar bandar.

Kerajaan tidak patut membiarkan kenaikan kadar premium insurans yang amat membebankan rakyat ini.

Syarikat-syarikat insurans tidak patut dengan sewenang-wenangnya mengaut keuntungan besar, sedangkan dengan peraturan mewajibkan semua pemilik kenderaan memiliki insurans - ia sudah menjamin pendapatannya. Apatah lagi jumlah pendaftaran kenderaan baru negara ini meningkat setiap tahun.

Dalam suasana ekonomi sekarang, syarikat insurans tidak harus menaikkan polisi insurans pihak ketiga hingga membebankan hidup rakyat.

Sekali lagi kita gesa Bank Negara agar percepatkan usaha mencari satu kadar premium insurans yang sesuai dan adil untuk semua pihak.

0 comments: