BISIK-BISIK

BISIK-BISIK

MASUK secara sah menggunakan pesawat tetapi keluar secara haram menggunakan bot. Begitulah yang cuba dilakukan oleh 42 warga asing dari Afghanistan dan Pakistan.

Mereka menjadikan Malaysia sebagai pangkalan untuk masuk ke negara lain melalui jalan yang salah.

Mujurlah usaha mereka dapat ditumpaskan oleh Pasukan Gerakan Marin Pelabuhan Klang di Perairan Selat Lumut dan Perairan Sungai Chondong semalam.

Awang amat dukacita jika penyeludupan keluar itu didalangi oleh tekong dan awak-awak Indonesia. Tindakan mereka bukan sahaja menjejaskan nama baik Malaysia tetapi mempertaruhkan nyawa manusia.

Justeru kejayaan polis marin ini adalah bukti kesungguhan Malaysia membanteras penyeludupan manusia, sekali gus menafikan kenyataan Amerika Syarikat bahawa kita tidak prihatin berhubung masalah ini.

Malaysia bukan sekadar memerangi penyeludupan manusia tetapi berusaha membanteras kemasukan secara haram ke negara ini. Malangnya sejak kebelakangan ini, warga asing sengaja membuat hal. Mereka sanggup menyeludup dadah dengan pelbagai cara yang dalam sesetengah keadaan sukar dikesan oleh pihak berkuasa.

Awang harap, pihak berkuasa tidak berkompromi dengan kerenah warga asing ini sama ada yang datang sebagai pelancong atau pelajar.

Awang - Yakin dengan polis.

0 comments: