RENCANA : RABU 27 MEI 2009

Image
Fahami asas sejarah Malaysia
Filem Bukit Kepong adalah antara filem Melayu genre peperangan yangsangat lekat di hati penulis. Latar belakang peristiwa yang menonjolkankeberanian anggota polis dan orang kampung menentang kekejamansegerombolan pengganas komunis itu meninggalkan kesan sehingga ke hariini.

Image
Pemilihan Pas kian panas
Kira-kira 40 wartawan memenuhi bilik mesyuarat yang terletak di tingkatlima ibu pejabat Pas, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur semalam bagimendapatkan maklumat rasmi jumlah calon bagi semua jawatan sama ada diperingkat Pas Pusat, Dewan Muslimat atau Dewan Pemuda.

Bahaya sentimen Chin Peng, propaganda halus komunisme
KENAPAPengerusi Parti Gerakan, Pulau Pinang, Datuk Dr. Teng Hock Nan memintakerajaan membenarkan Chin Peng pulang? Apa kaitan musuh negara itudengan gagasan Satu Malaysia?

BISIK-BISIK
STATUSharam Parti Komunis Malaya (PKM) tidak pernah diubah dan ia tidak bolehdiubah. Hanya orang yang tidak mengetahui dan memahami sejarah (butasejarah) sanggup memberi ruang kepada PKM yang diharamkan!

Wang rakyat, moral ahli Parlimen Britain
PARLIMEN Westminster sedang dilanda krisis gara-gara ada ahli Parlimen rakus membelanjakan wang rakyat.

Keluarkan kertas putih aktiviti komunis 1948-1989
KINI, isu komunis kembali diperkatakan. Namun ia bukan isu baru.

Korea Utara mahu tunjuk kuasa nuklear baru
KEJAYAANKorea Utara melancarkan ujian nuklear bawah tanah membuktikan bahawa iamahu muncul sebagai antara negara kuasa nuklear dunia.

Sebab lelaki liat bayar hutang
APABILAkenyataan Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) melaporkan bahawa kaum lelakipaling liat bayar hutang berbanding dengan peminjam wanita, terfikirjuga di fikiran kita, apakah sebab lelaki bersikap demikian?





Keputusan mahkamah perteguh kekuasaan BN di Perak
EPISODkemelut politik Perak sudah hampir selesai selepas Mahkamah RayuanJumaat lalu mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi pada 11 Mei laluyang mengisytiharkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin pemegang sahjawatan Menteri Besar Perak.

Minda Pengarang: Rakyat sepatutnya tidak lupa sejarah keganasan komunis
TIDAKketerlaluan untuk kita menyifatkan komunis sebagai penjajah terakhir dinegara kita. Tetapi berbeza dengan Portugis, Belanda, British, Siammahupun Jepun, penjajahan komunis bukan didalangi tentera asing yangmenceroboh untuk menakluk negara kita, sebaliknya komunis menjajahnegara kita dengan menanamkan ideologi cetusan Karl Marx di kalanganmasyarakat tempatan, terutama orang Cina di Tanah Melayu. Ia adalah�penjajahan minda� yang menyebabkan penduduk setempat bangkit menentangpemerintah bagi mewujudkan sebuah negara berasaskan sistem komunisme.Sejak dicetuskan Karl Marx di Eropah pada pertengahan abad ke-19,ideologi komunis merebak pesat ke negara lain termasuk Russia dan Chinasebelum tiba di negara kita pada awal 1920-an. Fahaman itu terusdisebarkan ejen komunis terutama apabila Parti Komunis Malaya (PKM)ditubuhkan pada 1930. Pelbagai propaganda dirancang bagi menarik minatmasyarakat Cina kelas bawahan menyertai PKM. Usaha itu berkesan apabilakira-kira 10,000 ahli baru menyertai parti itu menjelang 1934. Pelbagaiusaha dilakukan sejak itu termasuk cubaan menyusup masuk ke dalampertubuhan orang Melayu. Usaha PKM untuk menubuhkan sebuah kerajaankomunis menerusi pendekatan politik gagal apabila mereka diketepikanBritish dalam pembentukan Persekutuan Tanah Melayu pada 1 Februari1948. PKM menukar strategi kepada pendekatan keganasan. Kebanyakankomunis ini bergerak dalam hutan dan menjadi pasukan pembunuh bergeraksecara gerila.

HIV/Aids masih jadi ancaman
DIANGGARKANkira-kira 11.8 juta golongan muda berumur 15 hingga 24 tahun di seluruhdunia menghidapi HIV dengan setiap hari hampir 6,000 orang, manakala2,000 bayi juga dikesan dijangkiti virus sama yang dibawa ibu merekaketika mengandung, selepas dilahirkan atau menyusu ibunya.






Pengaruh 'suara' selebriti
Sejauh manakah golongan selebriti dapat membantu mengubah persepsi negatif orang ramai terhadap HIV/AIDS?

Image
Kekangan mangsa HIV/AIDS
Mereka bukan sahaja dipinggirkan oleh ahli keluarga, malah masyarakat juga takut mendekati mereka.

0 comments: