Keputusan mahkamah perteguh kekuasaan BN di Perak

Keputusan mahkamah perteguh kekuasaan BN di Perak

Oleh Ridzuan Yop
rencanabh@bharian.com.my


DR ZAMBRY dijulang ahli Umno Tanjung Malim sebaik saja Mahkamah Rayuan membuat keputusan baru-baru ini.

Pakatan Rakyat perlu akur tidak lagi berkuasa selepas hilang kerusi majoriti di Dewan Undangan Negeri

EPISOD kemelut politik Perak sudah hampir selesai selepas Mahkamah Rayuan Jumaat lalu mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi pada 11 Mei lalu yang mengisytiharkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin pemegang sah jawatan Menteri Besar Perak.

Pakatan Rakyat perlu menerima hakikat mereka tewas seperti Barisan Nasional (BN) Perak menerima keputusan Mahkamah Tinggi pada 11 Mei yang berpihak kepada Mohammad Nizar itu.

Kini, Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir dan semua barisan Exconya dapat meneruskan tugas mereka dengan 'aman' serta boleh menumpukan tugas mereka untuk pembangunan negeri yang sudah dirancang demi kesejahteraan rakyat Perak.

Seperti kata Dr Zambry 'akhirnya kebenaran sudah tiba,' ketika memulakan ucapannya sebaik menerima keputusan mahkamah itu ketika merasmikan mesyuarat serentak Umno cawangan dalam Bahagian Tanjung Malim, petang Jumaat lalu.

"We won" (kita menang) – dua perkataan itu diterima Dr Zambry kira-kira jam 3.50 petang melalui sistem pesanan ringkas (SMS) daripada seorang peguamnya di Putrajaya, pada hari itu.

Pada waktu sama, kelihatan beberapa pemimpin Bahagian Tanjung Malim yang berada di atas pentas termasuk Ketua Bahagian Tanjung Malim, Datuk Khusairi Talib bersalaman dengan Dr Zambry mengucapkan tahniah.

Berita itu kemudiannya diumumkan oleh Khusairi kepada kira-kira 1,000 ahli Umno yang hadir dan mendapat tepukan gemuruh dan sorakan 'hidup Umno' dan 'hidup Zambry' di atas kemenangan itu.

Berita keputusan itu, sudah pasti melegakan Dr Zambry dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) BN Perak lain yang hak mereka membentuk kerajaan majoriti sebelum ini dinafikan oleh minoriti (Pakatan Rakyat) sehingga terpaksa melalui proses undang-undang di mahkamah.

Sejak peralihan kuasa lalu, tidak ada yang tidak mustahil berlaku di Perak akibat permainan politik Pakatan Rakyat daripada bersidang di bawah pokok, membina tugu demokrasi sehinggalah sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang amat memalukan serta penuh dengan kekecohan pada 7 Mei lalu.

Keputusan Mahkamah Rayuan itu juga setidak-setidaknya berjaya meredakan kemelut politik di Perak yang sudah berlanjutan lebih tiga bulan sejak peralihan kuasa berlaku awal Februari lalu. Kini, kedua-dua pihak yang bertelagah cuma menunggu apakah keputusan rayuan di Mahkamah Persekutuan nanti.

Bagaimanapun, sebahagian besar rakyat Perak, kecuali penyokong pakatan pembangkang tentunya berasa gembira dan lega kerana mereka kini sudah ada Menteri Besar yang sah dan kerajaan negeri yang akan lebih berfungsi bagi meneruskan pembangunan negeri.

Namun, pakatan pembangkang kini terus berusaha untuk membawa kemelut politik Perak 'kembali pada rakyat' iaitu mahu diadakan pilihan raya semula, selepas mereka kehilangan majoriti.

Dr Zambry dalam satu temubual baru-baru ini berkata, soal perlu atau tidak diadakan pilihan raya terlalu subjektif. Asasnya tidak timbul soal pilihan raya.

"BN sudah berhadapan dengan pelbagai pilihan raya kecil dan umum. Ini bukan satu yang baru bagi BN, pilihan raya adalah pilihan raya, tetapi untuk mengadakan pilihan raya itu atas asas apa?

Adakah pilihan raya ini akan menyelesaikan masalah? Bagaimana jika BN menang, mereka pasti menuduh pilihan raya ini dicemari dengan penipuan, pengundi hantu dan sebagainya, kerana pemimpin pakatan pembangkang tidak boleh terima kenyataan mereka minoriti dan sudah kalah. Mereka adalah `sore loser'.

Pakatan pembangkang bermain dengan sentimen seolah-olah rakyat sudah berasa gelisah dan mereka sudah ada sokongan dan ini waktu terbaik mereka adakan pilihan raya.

"Saya nak bertanya kepada mereka dalam keadaan ketika Pakatan Rakyat ada 31 kerusi dan BN 28 kerusi adakah mereka mahu mengadakan pilihan raya? Adakah mereka sanggup, buat benda yang sama. Mereka kena jawab soalan ini?

"Saya juga amat sedih apabila mereka mengheret istana dan Sultan sehingga ke peringkat penderhakaan dan amat memalukan sekali," katanya.

Mereka mempertikaikan kuasa yang ada pada Sultan melantik MB dan hilang rasa hormat pada Sultan, seolah-olah Sultan masuk campur dalam urusan pentadbiran perjalanan politik sesebuah parti.

Mereka sudah sampai ke tahap penderhakaan dan menghina Sultan dan Raja-Raja Melayu. Apa yang patut mereka jelaskan kepada rakyat, mengenai bidang kuasa yang ada pada Sultan melantik MB.

Dalam menentukan pembentukan kerajaan negeri dan melantik MB, Sultan hanya berbuat demikian apabila baginda yakin dengan kedudukan dan pertimbangan yang dibuat. Sultan tidak bertindak ketika Pakatan Rakyat berkuasa dengan menyokong minoriti (BN).

Sultan bertindak kepada fakta yang ada, selepas BN ada majoriti dan baginda memberi tempat kepada parti yang ada majoriti. Ini jelas dalam peruntukan dalam Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak dan dan Pakatan Rakyat tahu mengenai itu.

"Perjuangan pakatan pembangkang terutama DAP jelas memperjuangkan kaum mereka saja apabila mahu menganugerahkan hak pegangan kekal kepada kampung baru selama 999 tahun," kata Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Perak, Datuk Seri Husni Hanadzlah.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Tambun merangkap Menteri Kewangan II, berkata apakah kaum lain, terutama orang Melayu tidak layak mendapat hak yang sama dan kenapa diberikan kepada kaum tertentu saja.

"Itulah dasar perjuangan DAP yang tidak mengambil kira rakyat keseluruhan walaupun mereka berpakat dengan parti lain terutama Pas dan PKR di Perak," katanya yang menyifatkan keputusan Mahkamah Rayuan itu akan membolehkan BN mentadbir negeri dengan lebih baik berbanding pembangkang.

Apapun, apakah pemimpin pakatan pembangkang dapat menerima keputusan itu dan yang lebih penting menerima hakikat mereka sudah tewas dan kehilangan majoriti dan tidak mungkin dapat memerintah kembali.

Yang perlu mereka lakukan sekarang ialah menunggu detik pilihan raya umum akan datang. Buat masa sekarang, mereka tidak wajar lagi menggunakan rakyat sebagai alasan untuk mereka mencapai matlamat mereka.

Penulis ialah Ketua Biro Berita Harian, Perak

0 comments: