Jangan letak bahasa Melayu di tempat kedua

KUALA LUMPUR 21 Nov. – Rakyat Malaysia perlu berhenti meletakkan bahasa Melayu di tempat kedua semata-mata kerana lebih mengutamakan bahasa Inggeris yang dirasakan lebih memberi manfaat kepada mereka.

Ketua Eksekutif Yayasan Karyawan Malaysia, Datuk Dr. Hasan Ahmad berkata, golongan yang bersikap demikian terutamanya profesional, sudah lama dipengaruhi pemikiran zaman penjajah yang mementingkan bahasa Inggeris.

“Sikap ini lama-kelamaan akan menghakis keyakinan terhadap keupayaan bahasa Melayu untuk terus menjadi bahasa ilmu dan kemajuan dalam pembangunan bangsa Malaysia.

“Sebenarnya tiada masalah dengan bahasa Melayu tetapi penggunanya yang bermasalah. Anggapan bahasa Melayu tidak membawa kemajuan adalah salah sama sekali,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia semasa Persidangan Penterjemahan Antarabangsa ke-11 di sini hari ini.

Hasan berkata, bahasa Melayu adalah bahasa yang telah digunakan secara meluas sejak 700 tahun lalu dan sudah melalui pelbagai zaman sehingga menjadi bahasa ilmu yang tinggi nilainya.

Beliau berkata, negara Afrika kurang membangun akibat menggunakan bahasa penjajah tetapi Jepun, Korea mahupun Perancis mampu menjadi negara maju kerana menggunakan bahasa sendiri.

“Ini membuktikan tidak ada apa-apa salah dengan bahasa Melayu. Tidak salah jika belajar bahasa asing dan gunakan ia untuk menimba ilmu tetapi jangan sampai menganaktirikan bahasa sendiri,” katanya.

Beliau berkata, bahasa Melayu mempunyai banyak nilai tambah kerana di negara ini ia difahami oleh semua kaum.

Jelasnya, perkembangan bahasa Melayu juga tidak sepatutnya disekat sebaliknya, perlu dikembangkan supaya terus menjadi bahasa yang membawa kemajuan kepada rakyat Malaysia.

“Jika mahu laksana sesuatu dasar perlu berpendirian tetap dan stabil seperti pelaksanaan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris yang menjadi isu sekarang,” katanya.

0 comments: