Penyelidik UiTM rangkul tiga pingat emas di Jerman

KUALA LUMPUR 21 Nov. – Para penyelidik Universiti Teknologi Mara (UiTM) berjaya merangkul tiga pingat emas ketika menyertai pameran perdagangan antarabangsa (IENA) di Nuremberg, Jerman awal bulan ini.

Dua pingat itu diperoleh oleh para penyelidik dari Fakulti Kejuruteraan Mekanikal diketuai oleh Muhammad Hussain Ismail.

Sebutir lagi pingat emas dimenangi pasukan dari Pusat Tanah Runtuh Negara (Nasec) UiTM yang diketuai oleh Profesor Dr. Roslan Zainal Abidin.

UiTM dalam satu kenyataan memberitahu, kejayaan itu membuktikan keupayaan institusi tersebut dalam menghasilkan produk penyelidikan bertaraf antarabangsa.

‘‘Institut Penyelidikan, Pembangunan dan Pengkomersialan (IRDC) UiTM akan terus berusaha untuk menjayakan misi bagi mendapatkan pengiktirafan antarabangsa.

‘‘Usaha ini seterusnya akan meletakkan penyelidikan UiTM dalam peta dunia sejajar dengan hasrat UiTM untuk mencapai taraf universiti kelas dunia menjelang tahun 2020,’’ kata kenyataan itu di sini hari ini.

IENA berlangsung dari 1 hingga 4 November lalu membabitkan penyertaan dari pelbagai negara seperti Amerika Syarikat, Rusia, Korea Selatan, Croatia dan Hong Kong.

0 comments: