Elektrik putus tidak jejas khidmat feri

BUKIT MERTAJAM 21 Nov. – Perkhidmatan Pelabuhan Pulau Pinang termasuk perkhidmatan feri tidak terjejas berikutan masalah bekalan elektrik terputus kira-kira sejam di negeri ini semalam.

Pengarah Urusan Penang Port Sdn. Bhd. (PPSB), Datuk Ahmad Ibnihajar berkata, ini kerana PPSB mempunyai janakuasa elektrik alternatif milik sendiri bagi memastikan operasi tidak terganggu.

“Dengan itu, urusan pengendalian terutama kargo tidak terjejas kerana generator itu mampu membekal elektrik sehingga lebih satu jam,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis penyampaian sijil ISO 9001:2000 bagi tiga jabatan PPSB di sini hari ini.

Semalam, hampir keseluruhan kawasan di Pulau Pinang dan selatan Kedah terputus bekalan elektrik selama satu jam mulai kira-kira pukul 3.20 petang ekoran talian voltan tinggi 275 kiloVoltan (kV) di sebuah pencawang di sini, terpelantik.

Kejadian itu menjejaskan aktiviti harian penduduk kawasan terbabit termasuk menyebabkan Ketua Menteri Pulau Pinang, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon terpaksa menangguhkan ucapannya pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN).

Ketua Komunikasi Luar Tenaga Nasional Berhad (TNB), Sidek Kamiso berkata, kejadian talian voltan terpelantik itu berlaku di pencawang Juru dan ia dapat diatasi dalam tempoh satu jam.

Ahmad memberitahu, PPSB tidak menolak kemungkinan untuk membeli beberapa buah lagi generator sekiranya masalah tersebut kerap berlaku pada masa depan.

0 comments: