Penghadang ajal

Penghadang ajal

Kajian di Amerika Syarikat membuktikan penghadang tali tersebut berkesan menyerap hentakan kenderaan seberat 10,000 kilogram.


PENGHADANG wayar jauh lebih selamat berbanding penghadang besi yang masih banyak digunakan.


JIKA anda melalui Jalan Mak Mandin di Pulau Pinang sama ada menuju ke Butterworth atau Seberang Jaya, pasti pandangan anda tertumpu kepada barisan wayar di bahu jalan. Bentuknya unik dan dipasang selari di sepanjang tebing Sungai Perai.

Jangan salah faham, wayar yang diperbuat daripada keluli tahan karat dan seberat 1.21 kilogram setiap meter itu bukan dipasang sembarangan. Malah ia telah banyak menyelamatkan nyawa pemandu kenderaan di situ.

Bagi penduduk setempat, tanpa penghadang itu yang dipasang sejak tahun 2000, mungkin ramai yang telah mati lemas akibat terbabas memasuki sungai.

Sebenarnya, pemasangan pagar bertali tersebut sudah bermula sewaktu Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang dibuka pada tahun 1998.

“Kelebihan tali ini ialah kos penyenggaraan yang rendah berbanding penghadang konkrit,” jelas Pengarah Urusan Inov Fenc Sdn. Bhd., Abd. Latif Rahman. Syarikat tempatan yang berpusat di ibu negara itu antara yang mempelopori teknologi tersebut.

Di Malaysia, ujarnya, tali itu sudah meluas dipasang di setiap plaza tol Lebuh Raya Utara-Selatan dan bandar Nusajaya yang menjadi nadi Wilayah Iskandar di Johor.

Elak daripada ditusuk penghadang konkrit

Tragedi kemalangan maut melibatkan sebuah bas ekspres dua tingkat yang meragut enam nyawa dekat Rawang, beberapa bulan lalu telah mencetuskan semula isu penghadang ini. Mangsa terkorban kerana penghadang jenis keluli disifatkan kurang mesra pengguna.

Isu itu turut disentuh Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), Datuk Suret Singh yang mahu penggunaan pagar penghadang sedia ada dikaji semula.

“Ramai yang tidak sedar penghadang tali cukup popular di negara maju. Impak kenderaan yang terbabas dapat diserap oleh tali ini sekali gus menyelamatkan nyawa pemandu daripada ditusuk penghadang konkrit,” terang Abd. Latif.

Kajian oleh Lembaga Penyelidikan Pengangkutan Amerika Syarikat membuktikan ia berkesan menyerap hentakan termasuk oleh kenderaan seberat 10,000 kilogram.

Bahkan bagi kenderaan kecil kurang 1,500 kilogram yang dipandu pada kelajuan 110 kilometer sejam, ia mampu dilencongkan 20 darjah sebelum memasuki semula laluan. Ini bermakna kenderaan itu tidak terbabas terus ke dalam gaung.

Abd. Latif menambah, kelazimannya kenderaan yang melanggar penghadang tersebut tidak rosak teruk biarpun rempuhannya kuat. Impak hentakan hanya menyebabkan hujung tali pada penghadang itu tercabut keluar daripada pasak tanah.

Penghadang jenis tali wayar ini memiliki pelbagai bentuk bergantung kepada lokasi pemasangan. Pagar ini dipasang dengan ketinggian kurang semeter dari tanah dan tali dipintal berselirat bagi menampung hentakan kuat seumpama jaring.

0 comments: