BISIK-BISIK

BISIK-BISIK

TIADA siapa yang mahu kawasan kejiranannya didirikan dengan pusat penyembelihan babi. Waima pusat penyembelihan ayam pun sering kali menjadi isu, apatah lagi ia membabitkan ternakan sensitif itu.

Setelah kerajaan Kedah merobohkan rumah penyembelihan di Kampung Berjaya, Alor Setar Rabu lalu, beberapa tapak baru telah dicadangkan. Antaranya ialah di Jabi, Pokok Sena - tapi mendapat bantahan penduduk. Satu lagi tapak cadangan ialah di Kampung Cina, Mukim Padang Kerbau, Pendang.

Semalam beratus-ratus penduduk kampung itu keluar berdemonstrasi. Selain penduduk Melayu, 800 penduduk Siam turut membantah.

Petikan kata-kata seorang wakil penduduk itu, Edin Chok Edin Prot perlu direnungi semua pihak, termasuk DAP yang terlalu taksub memperjuangkan isu babi di seluruh negara.

''Sejak dulu, penduduk Melayu dan keturunan Siam tinggal di kampung ini dengan aman serta menghormati satu sama lain. Kami tidak mahu pusat itu akan menjejaskan hubungan baik antara kami yang telah lama terjalin.''

Demi kata-kata tersebut, Awang minta Kedah jangan bina pusat itu, import saja daging babi dari Pulau Pinang - negeri dokongan DAP. Azizan Razak boleh minta rakan pakatannya, Lim Guan Eng tambah pusat sembelih babi di negeri itu.

Awang - Teringat H1N1.

0 comments: