BISIK-BISIK

BISIK-BISIK

KEHADIRAN pengawal keselamatan warga asing khususnya dari Nepal bukanlah perkara baru. Ia semacam satu fenomena ketika ini.

Awang melihat kehadiran mereka di Malaysia seolah-olah sedang melalui proses mengambil alih peranan pengawal keselamatan warga tempatan.

Ia amat ketara berlaku di institusi- institusi swasta di sekitar Lembah Klang dan bandar-bandar lain di negara kita. Wajah-wajah pengawal keselamatan warga asing mudah dilihat di hotel-hotel, gedung perniagaan dan pejabat swasta.

Alasan yang diberikan oleh pihak majikan dalam menggaji warga asing ini sudah tentulah berkisar kepada kesukaran memperoleh tenaga kerja tempatan untuk melakukan tugas- tugas sedemikian.

Bagi Awang, elemen kadar upah yang rendah sebenarnya menjadi antara faktor utama pengambilan tenaga kerja asing untuk menjadi pengawal keselamatan.

Yang pasti, ruang sewajarnya perlu dikembalikan kepada warga tempatan khususnya dalam keadaan ekonomi sekarang.

Majikan tidak sewajarnya berlindung di sebalik kesukaran mendapat pekerja tempatan untuk menghalalkan penggajian warga asing semata-mata bertujuan mengurangkan sebanyak mungkin kos.


Awang – Guna teropong

0 comments: