Bola api keluar dari pesawat – Saksi

UTUSAN MALAYSIA

SEORANG mangsa warga asing terselamat dalam nahas pesawat diberikan rawatan di sebuah hospital di Phuket. – Agensi.

PHUKET 16 Sept. – Seorang saksi terpaku apabila melihat bebola api keluar dari kapal terbang tambang murah ketika pesawat itu mendarat di pusat peranginan Phuket sebelum melanggar tebing yang menyebabkan 88 terbunuh.

Pesawat MD-82 yang malang itu membawa 130 penumpang termasuk krew dikatakan terhempas ketika mendarat dalam hujan lebat dan terbahagi dua.

Menurut pelancong dari Paris, Marine Keisel yang berada dalam sebuah lagi kapal terbang di belakang pesawat yang terhempas itu dan melihat sepenuhnya kemalangan yang berlaku itu.

“Kapal itu terbakar ketika mendarat,’’ beliau memberitahu AFP di Lapangan Terbang Phuket .

“Kami dapat melihat dengan jelas api keluar daripada dalam kapal dan kemalangan itu menyebabkan berlaku keadaan huru-hara di dalam kapal yang saya naiki,” jelasnya.

Pesawat itu berlepas dari Bangkok ke pusat peranginan itu dalam keadaan hujan lebat dan jarak penglihatan yang rendah.

Ia terhempas di atas landasan ketika melakukan pendaratan menyebabkan 88 penumpang maut kerana terbakar dan tercampak keluar manakala 42 lagi dilaporkan selamat.

Sementara itu, pihak berkuasa pula, pesawat itu terbahagi dua akibat impak sewaktu mendarat dengan bahagian ekor berada di landasan dan bakinya yang lain di antara pokok-pokok.

Udom Tantiprasongchai, Pengerusi Orient Thai Airlines yang mengendalikan perkhidmatan penerbangan tambang murah itu melahirkan rasa kesal atas tragedi itu dan berjanji mengadakan penyiasatan penuh.

– AFP

0 comments: