50 warga asing antara 88 terkorban nahas udara di Phuket

UTUSAN MALAYSIA

BANGKOK 17 Sept. - Lima puluh warga asing antara 88 orang yang terbunuh apabila sebuah pesawat milik syarikat penerbangan tambang murah Thailand, One-Two-Go Airlines terbabas dari landasan selepas mendarat dalam cuaca buruk di Lapangan Terbang Antarabangsa Phuket semalam.

Kedua-dua juruterbang terbunuh manakala 42 orang, termasuk dua krew, terselamat dalam nahas udara terburuk di negara ini, yang pertama membabitkan syarikat penerbangan tambang murah.

Syarikat penerbangan itu berkata, tiga daripada mangsa yang cedera masih ditempatkan di unit rawatan rapi.

Pada 1998, sebuah pesawat Thai Airways terhempas di Surat Thani, selatan Thailand, mengorbankan kesemua 101 orang.

Antara yang terbunuh dalam nahas semalam termasuk warga Jerman, Australia, Britain, Perancis, Israel dan Thailand, manakala yang cedera pula termasuk rakyat Thailand, Ireland, Australia, Iran, Austria, Sweden dan Britain.

Lapangan terbang itu, yang ditutup selepas kemalangan semalam, dijangka dibuka semula menjelang 5 petang hari ini.

Pengarah Lapangan Terbang Phuket, Pornchai Eua-aree memberitahu media bahawa juruterbang cuba menerbangkan semula pesawat selepas mendarat tetapi gagal memperoleh semula tenaga yang mencukupi.

Pesawat McDonnell Douglas MD82, yang memulakan penerbangan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Don Muang di sini, terbabas di landasan sebelum melanggar benteng tanah dan terputus dua lalu terbakar semasa hujan lebat.

Mangsa yang terselamat berkata, juruterbang cuba membantutkan pendaratan pertama tetapi gagal.

Pekerja penyelamat bertungkus-lumus dalam hujan lebat dan kebakaran dalam pesawat itu untuk mencari mangsa yang masih hidup memandangkan banyak penumpang yang mati terbakar.

Pihak berkuasa turut menjumpai “kotak hitam” perakam data penerbangan yang akan membantu memastikan punca insiden itu.

Hujan lebat di Phuket dan beberapa bahagian lain di wilayah selatan sejak beberapa hari lepas, dan Jabatan Meteorologi mengeluarkan kenyataan pagi ini memberi amaran kepada penduduk di 10 wilayah selatan mengenai hujan lebat dan kemungkinan banjir.

Pengarah Urusan Orient Thai yang memiliki One-Two-Go, Udom Thantprasongchai berkata, pesawat itu dikendalikan oleh juruterbang berpengalaman, sambil menambah syarikat berkenaan akan membayar pampasan kepada kesemua penumpang yang terjejas.

Pesawat MacDonnel Douglas MD82 itu boleh memuatkan 175 penumpang.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Udara, Chaiyasak Angkhasuwan berkata, syarikat penerbangan itu membeli insurans US$300 juta bagi setiap kemalangan membabitkan pesawatnya.

One-Two-Go Airlines, pesawat penerbangan tambang murah yang berpangkalan di Bangkok dan anak syarikat domestik Orient Thai Airlines, memulakan operasi pada Disember 2003 dengan perkhidmatan Bangkok-Chiang Mai.

Baru-baru ini syarikat itu menambah penerbangan harian dari Don Muang ke Phuket, dengan melakukan enam penerbangan sehari. - Bernama

0 comments: