Pusat tidak harus tolak penggunaan dinar, dirham

Oleh SAROJI MOKHTAR

KOTA BHARU 22 Mei - Kerajaan Pusat tidak seharusnya menolak cadangan kerajaan Pas Kelantan untuk merintis penggunaan nilai mata wang dinar dan dirham sebelum mendapat gambaran yang jelas mengenainya.

Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, cadangan itu sewajarnya dialu-alukan kerana ia perkara baik dalam menjamin dan mengukuhkan nilai mata wang dalam pegangan atau simpanan rakyat.

Katanya, ia bukan perkara baru tetapi pernah ditimbulkan oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad sebelum ini untuk penggunaan nilai mata wang dinar secara meluas dan sangat mengejutkan apabila ia begitu cepat ditolak oleh Pusat.

``Ia tidak melibatkan pengeluaran mata wang sendiri seerti yang disangka. Soal ini (cadangan) boleh dibawa berunding,'' katanya kepada pemberita selepas berucap di Seminar Ekonomi Kewangan dan Perbankan Islam 2006 di sini hari ini.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam kenyataannya hari ini menyebut bahawa kerajaan negeri Kelantan tidak dibenarkan mengeluarkan mata wang sendiri mengunakan dinar emas.

Perdana Menteri berkata, dasar kewangan negara tidak membenarkan kerajaan negeri mengeluarkan mata wang sendiri.

Cadangan kerajaan negeri Kelantan untuk menggunakan nilai dinar dan dalam urusan ditimbulkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pentadbiran Awam, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Pembangunan Masyarakat negeri, Datuk Husam Musa.

Husam dilaporkan berkata, dalam usaha menjayakan hasrat kerajaan Pusat sebelum ini, maka kerajaan negeri bercadang mengambil langkah awal dengan buat permulaan dalam urusan pajak gadai dalam tempoh tiga bukan lagi sebelum disusuli dengan pembayaran gaji kakitangan.

Nik Abdul Aziz berkata, boleh jadi Perdana Menteri tidak mendapat gambaran yang jelas sehingga cepat membuat komen terhadap cadangan kerajaan negeri itu seolah-olah kerajaan negeri akan mengeluarkan mata wang sendiri.

Katanya, kerajaan negeri sedar terhadap dasar kewangan negara tidak membenarkan kerajaan negeri mengeluarkan mata wang sendiri dan tidak akan buat perkara yang bercanggah dengan peraturan asas kewangan negara.

Ditanya adakah beliau akan berjumpa Perdana Menteri atau pihak Bank Negara untuk menjelaskan cadangan itu, beliau berkata, cadangan itu memang ada tetapi tidak semestinya beliau dan mungkin orang lain.

Sementara itu, Husam berkata, kerajaan negeri Kelantan akan meneruskan cadangan itu melalui pajak gadai berasaskan Islam, Ar Rahnu sebagai platform menjual beli mata wang dinar emas.

``Kita juga akan cadangkan bank-bank di negara ini supaya membuka akaun berasaskan nilai dinar emas,''katanya.

Justeru kata Husam, pihaknya akan berjumpa Menteri Kewangan II untuk menjelaskan cadangan dan program kerajaan negeri dalam tempoh tiga bulan.

UTUSAN MALAYSIA

0 comments: