Kedah tempah tempat ke Liga Super

Oleh Saufi Hamzah dan Azizan Hashim

SASARAN kembali menikmati aksi di pentas saingan Liga Super akhirnya dimiliki Kedah yang muncul juara Kumpulan A Liga Perdana setelah menundukkan NTFA 2-0 di Stadium Batu Kawan, malam tadi.



CERIA: Pemain Kedah
Shafizan Hashim memeluk
Marcos Magno (kanan)
selepas menjaringkan gol
kedua dalam perlawanan
Liga Perdana di Stadium
Negeri Batu Kawan,
malam tadi.

Kemenangan anak buah Azrai Khor Abdullah itu, sekali gus menghapuskan saki baki harapan Terengganu untuk merebut tempat automatik biarpun menang 5-3 mengatasi UPB Perak.

Langkahan itu terjamin setelah Kedah meraih 42 mata selepas 21 perlawanan, hanya satu mata mengatasi Terengganu yang memberikan saingan sengit untuk sepanjang pusingan ketiga Liga Perdana kali ini.

Buat Kedah, wira penjelma langkahan ke saingan elit itu ialah penggempur import, Marcos Magno yang membuka tirai jaringan seawal minit ke-12 sebelum bertindak menggandakan kelebihan dengan gol kedua, 11 minit kemudiannya.

Pelawat cuba mencari gol tambahan menerusi asakan bertubi-tubi di sepanjang babak kedua perlawanan, namun kubu NTFA kebal bertahan menyerap segala ancaman untuk Kedah sekadar berpuas hati dengan kemenangan menerusi dua gol awal berkenaan.

Di Stadium Perak, keazaman Terengganu melakar kejayaan besar untuk cuba memintas Kedah bagaimanapun diganggu seketika apabila UPB berjaya menjaringkan gol pembukaan menerusi Peter Aisekhemi selepas hanya sembilan minit aksi.

Namun lima minit kemudiannya, Fabio Flor mengikat kedudukan sebelum Norizam Hassan menjaringkan gol kedua Terengganu pada minit ke-16. Andre Luis Vieira kemudiannya menyumbat gol pada minit ke-20 untuk babak kedua berakhir dengan kedudukan 3-1.

Selepas rehat, Terengganu menggandakan asakan dan Fabio Flor sekali lagi menjumpai sentuhan jaringan pada minit ke-70 sebelum Vieira turut menambah koleksi peribadi untuk gol kelima pasukannya, dua minit kemudian.

Namun kesungguhan kesebelasan Terengganu kemudiannya mula luntur apabila mendapat perkhabaran betapa Kedah sudah mendahului selesa untuk mengesahkan kemaraan ke liga utama berkenaan.

Situasi itu membolehkan UPB berusaha merapatkan jurang menerusi ciptaan dua gol - menerusi Fudje Mputu dan Ian Lloyd Mcanuss - dalam masa kecederaan untuk keputusan berakhir dengan kemenangan 5-3 buat Terengganu.

Dalam saingan lain, DPMM Brunei dan Sarawak mengesahkan tempat untuk bersama-sama Terengganu bersaing di peringkat play-off daripada Kumpulan A buat mencari tempat ke Liga Super musim depan.

Tiga tempat untuk ke peringkat play-off daripada Kumpulan B pula diisi PKNS, Johor FC dan Sabah setelah Melaka mengesahkan kelayakan automatik dengan kejayaan muncul juara kumpulan, minggu lalu.

Enam pasukan daripada Liga Perdana itu akan bersaing bersama-sama dua pasukan terbawah Liga Super, yang akan ditentukan hari ini, di peringkat play-off untuk menentukan enam lagi pasukan yang akan mencukupkan bilangan 14 pasukan di Liga Super musim depan.

BERITA HARIAN

0 comments: