Perdana Menteri keliru cadangan Kelantan guna dinar

Oleh Rizar Tahir

KOTA BHARU, 23 Mei (Hrkh) - Keliru dan mudah melatah mungkin istilah sesuai digambarkan terhadap Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi apabila terus menolak cadangan Kelantan mahu menggunakan nilaian dinar dan dirham di negeri ini.

Sehubungan itu, Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat melahirkan rasa terkilan di atas ulasan yang begitu cepat diberikan Perdana Menteri berhubung perkara itu tanpa mendapat maklumat sebenar mengenainya.

"Kenapa terlalu cepat sangat buat kenyataan berhubung penggunaan nilaian emas dan perak. Sebenarnya kita boleh berunding, lagi pun ia bukan perkara baru.

"Ia sudah timbul sejak sekian lama dan saya pernah berjumpa dengan pemimpin Sepanyol dan German berbincang perkara ini," ujarnya kepada pemberita di sini, semalam.

Sebelum ini, Pengerusi Jawatankuasa Pentadbiran Awam, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Pembangunan Masyarakat, Dato' Husam Musa berkata, kerajaan negeri bercadang menggunakan nilaian dinar dan dirham bagi menjaga mata wang supaya tidak susut.

Oleh itu, pajak gadai Islam Ar-Rahn yang diurus di bawah Permodalan Kelantan Berhad diberi tanggungjawab untuk menjayakannya iaitu mengeluarkan syiling dalam bentuk emas (dinar).

Kelmarin ketika mengulas hasrat kerajaan Kelantan itu, Abdullah dilaporkan berkata, dasar kewangan negara tidak membenarkan kerajaan negeri mengeluarkan mata wang sendiri.

Sedangkan kenyataan awal Husam bukan mengeluarkan mata wang sendiri, sebaliknya menggunakan nilai emas yang dikenali sebagai dinar dan dirham (perak) bagi membolehkan orang ramai menyimpannya kerana ia tidak susut nilai.

Menteri Besar berkata, nilaian emas dan perak bukan hanya diguna di zaman Rasulullah s.a.w, sebaliknya sehingga zaman sekarang di kebanyakan negara.

Selain itu, menurutnya penggunaan dinar juga dapat mengelakkan pihak yang tidak bertanggungjawab membuat wang kertas sendiri dengan menggunakan teknologi sekarang iaitu wang palsu.

Beliau juga berkata, Islam tidak suka melihat golongan wanita memakai banyak barang kemas di badan sehingga ada peraturan yang mewajibkan zakat dikenakan terhadap barangan tersebut.

"Bukan itu sahaja, malah ahli ekonomi juga tidak bersetuju dengan menyimpan barang kemas hanya di lengan, sebab fungsinya sepatut bergerak di pasaran.

"Kalau kita hanya menyimpan di tangan ia akan meluputkan harga nilaian tersebut, di samping masalah keselamatan kepada pemakainya. Untuk itu amat wajar ia dijadikan cagaran. Jadi apa peliknya kalau Kelantan membuat cadangan tersebut," ujarnya.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz juga menjelaskan cadangan penggunaan nilaian emas dalam dinar pernah dikemukakan bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamed sebelum ini.

Ditanya adakah Perdana Menteri berasa takut terhadap komitmen kerajaan Kelantan yang mendahului negeri lain berhubung perkara itu, beliau berkata, sebagai pemimpin negara tidak perlu ada sifat sedemikian.

Bahkan katanya, perasaan takut tidak wajar wujud bagi melaksanakan sesuatu yang berfaedah kepada orang ramai.

"Kalau sekiranya Perdana Menteri takut juga, ini bererti orang bawahannya memberikan laporan yang tidak betul terhadap perkara ini," ujarnya.

Beliau juga berkata, sebagai sebuah negeri di bawah Kerajaan Persekutuan Kelantan tidak akan melaksanakan kaedah itu secara bersendirian tanpa persetujuan Kerajaan Pusat.

Bagaimanapun, menurutnya ia hanyalah suatu lontaran idea yang boleh dibincangkan bersama memandangkan cadangan berkenaan begitu baik serta berkesan untuk menjaga ekonomi.

Husam turut melahirkan rasa gembira di atas cadangan kerajaan negeri untuk mengeluarkan nilai mata wang emas dinar dan dirham sehingga mendapat maklum balas segera daripada Perdana Menteri.

Menurutnya, kerajaan negeri akan berusaha untuk mengemuka dan menjelaskan cadangan itu supaya ia difahami semua pihak.

"Selepas mengemukakan cadangan itu kami meneruskan perancangan awal iaitu menjadikan pusat gadaian Islam Ar-Rahn sebagai institusi utama untuk melaksanakan hasrat terbabit dengan menjual dan membeli emas dalam bentuk dinar.

"Dan kita juga akan bertemu dengan pemimpin Pusat, sekurang-kurangnya Menteri Kewangan Kedua, untuk menjelaskan cadangan ini," tambahnya.

Menurutnya, Kelantan akan melaksanakan cadangan berkenaan secara berperingkat-peringkat memandangkan ia bukan perkara baru.

"Insyaallah kita tidak akan melanggar mana-mana peraturan yang telah ditetapkan kerajaan Pusat untuk melaksanakan cadangan penggunaan dinar dan dirham," ujarnya.

HARAKAHDAILY

0 comments: