Zaman suram badminton Indonesia

Zaman suram badminton Indonesia

Oleh Borhan Abu Samah
borhan.samah@utusan.com.my

BARU-baru ini sebuah filem bertajuk King ditayangkan di pawagam-pawagam di Jakarta. Filem itu mengisahkan seorang kanak-kanak yang menjadikan legenda badminton Indonesia, Liem Swie King sebagai idola.

Pengarah filem itu, Ari Sihasale memilih Swie King sebagai tokoh dalam filemnya kerana pemain badminton berkenaan telah mengharumkan nama Indonesia ke peringkat antarabangsa selain mempunyai sikap sering merendah diri.

Filem tersebut yang merupakan filem pertama mengisahkan kehidupan pemain badminton Indonesia diharap dapat meningkatkan semangat nasionalisme di kalangan anak-anak muda di negara republik itu.

Sayangnya filem yang baik itu ditayangkan ketika semangat terhadap sukan badminton memang mulai menurun berikutan prestasi yang merudum pemain kebangsaannya.

Terbaru pada Terbuka Indonesia, semangat sukan itu seolah-olah direnggut oleh prestasi buruk para pemain badminton tuan rumah yang menyaksikan mereka “berputih mata” tanpa sebarang gelaran termasuk yang disandang oleh Sony Dwi Koncoro selaku juara bertahan acara perseorangan lelaki.

Pasukan merah putih itu mungkin bernasib baik dapat mengirim pemain perseorangan ke acara akhir setelah dua pemainnya bertembung di peringkat separuh akhir iaitu Sony menentang Taufik Hidayat.

Bagaimanapun Taufik setelah menewaskan Sony, bagaikan tidak bermaya ketika berdepan dengan pemain nombor satu dunia yang juga pemain Malaysia, Datuk Lee Chong Wei dan menyerah mudah dalam dua set pada perlawanan akhir.

Chong Wei sebaik habis permainan terus memeluk Taufik yang merupakan sahabat karibnya. Mungkin kerana rasa bersalah terpaksa memalukan pemain tuan rumah itu dengan dua set yang mudah.

Memang sukar untuk dipercayai sebuah negara yang tidak pernah kering dengan bakat badminton serta banyak melahirkan pemain bertaraf dunia tiba-tiba sahaja merosot sedemikian rupa.

Prestasi hambar itu turut dipamerkan pada kejohanan sebelumnya iaitu pada Piala Sudirman di China apabila terkandas di peringkat separuh akhir, walaupun sasaran kejohanan itu adalah menempatkan diri ke pentas akhir.

Lantaran itu Persatuan Bulutangkis Indonesia terus mendapat kritikan pedas daripada pelbagai pihak.

Alan Budikusuma selaku peraih emas Olimpik 1992 berkata, skuad badminton Indonesia kini ‘miskin’ pemain pelapis.

Pemain muda yang ada dilihat masih tidak mempunyai prestasi yang setanding pemain senior dan terbukti apabila pemain utama cedera tiada pemain muda yang dapat memikul tugas itu.

Mustahil sebuah negara yang mempunyai lebih 200 juta penduduk tidak mempunyai bakat baru dalam sukan badminton.

Sebenarnya kejatuhan badminton Indonesia berpunca daripada krisis persatuan sukan berkenaan yang berpanjangan sehingga menyebabkan Taufik sendiri ‘tawar hati’ untuk berlatih dengan pasukan kebangsaan Indonesia dan memilih untuk menjalani latihan sendiri.

Terbaru jurulatih kebangsaan Indonesia, Hendrawan turut angkat kaki meninggalkan badan induk itu dan menyahut cabaran Malaysia sebagai jurulatih kebangsaan.

Pemergian jurulatih yang juga bekas pemain kebangsaan Indonesia yang mempunyai pengalaman tidak ternilai kerana pernah menjuarai pelbagai kejohanan antarabangsa badminton memang cukup memberi kesan.

Walaupun bekas pemain Indonesia, Christian Hadinata mengatakan pemergian Hendrawan ke Malaysia tidak mempengaruhi prestasi para pemain, tetapi realitinya tidak begitu.

Dengan prestasi buruk tersebut Indonesia dilihat sukar untuk kembali pada prestasi terbaiknya bagi menghadapi Kejuaraan Badminton Dunia pada 10 hingga 16 Ogos ini di India.

0 comments: