Bayaran minimum punca faedah tinggi

Bayaran minimum punca faedah tinggi


LEBIH 70 peratus daripada peserta program pengurusan kredit yang diuruskan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) membabitkan mereka yang bermasalah dalam pembayaran kad kredit dan berdepan risiko dikenakan tindakan undang-undang.

Berdasarkan perangkaan AKPK, 13.4 peratus daripada keseluruhan 27,790 peserta program itu mempunyai masalah hutang kad kredit, manakala 58.6 peratus lagi kerana hutang kad kredit bersama pelbagai masalah kewangan lain.

Jumlah peserta terus bertambah setiap tahun sejak agensi itu diwujudkan pada 2006 hingga mencecah lebih 90,000 orang setakat ini.

Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Mohamed Akwal Sultan, berkata masalah pengurusan kewangan membabitkan hutang kad kredit paling ketara di kalangan rakyat kerana ia tidak membabitkan aset cagaran.

"Seseorang itu akan sedaya upaya mencari jalan membayar hutang kereta dan rumah kerana ia membabitkan aset yang akan ditarik jika gagal dibuat bayaran. Bagi kad kredit, ia hutang tanpa cagaran yang tidak begitu dipedulikan sangat.

"Lantaran itu, ramai yang datang ke AKPK ada masalah hutang kad kredit," katanya sambil menambah AKPK pada dasarnya menggalakkan penggunaan kad kredit, tetapi perlu secara berhemah.

Katanya, pendekatan membuat bayaran minimum kad kredit akan memerangkap pengguna kerana tunggakan hutang kredit akan dikenakan faedah 18 peratus setahun, sebaliknya bayaran harus dibuat ke atas jumlah yang digunakan.

"Sekiranya satu kad digunakan sehingga RM10,000 dan sekadar membuat bayaran minimum, ia akan memakan masa tujuh tahun empat bulan untuk menyelesaikan tunggakan hutang itu dengan faedah sebanyak RM3,780," katanya.

Beliau berkata, kad kredit sebenarnya penting dalam kehidupan ketika ini kerana sering berlaku pelbagai keperluan yang tidak diduga, tetapi tidak ramai terutama golongan muda berdisiplin dalam menguruskan perbelanjaan mereka.

Berdasarkan perangkaan AKPK, lebih 70 peratus masalah pengurusan kewangan membabitkan lelaki, 60 peratus di bawah usia 40 tahun, 65 peratus bagi mereka berpendapatan kurang RM3,000 sebulan dan hampir 80 peratus sudah berkahwin.

0 comments: