Laut Lebanon kurang ikan

Laut Lebanon kurang ikan

Kegiatan menangkap ikan yang keterlaluan, pencemaran dan letupan bahan-bahan berkaitan dengan tangkapan ikan telah menghapuskan hidupan laut di kawasan perairan selatan Lebanon.




Mustapha Shaalan sentiasa menunggu detik-detik lalu untuk berulang semula iaitu apabila dia ke laut, dia akan berjaya menangkap seekor ikan seberat 40 kilogram. Ketika itu, wajahnya pasti berkerut-kerut kerana banyak menghabiskan masa di tengah laut di bawah pancaran matahari yang terik.

Namun, keadaan hari ini jauh berbeza. Menurut Mustapha, seperti kebanyakan nelayan yang berada di bandar selatan Lebanon dan di mana-mana sahaja di negara ini, mereka sangat bertuah jika dapat menangkap satu atau dua kilogram ikan dalam sehari.

Kegiatan menangkap ikan yang keterlaluan, pencemaran dan letupan bahan-bahan berkaitan tangkapan ikan, kesemuanya itu telah menghapuskan hidupan laut di kawasan perairan berhampiran Mediterranean iaitu 220 kilometer sepanjang pantai Lebanon, sehingga dianggarkan kira-kira 8,000 nelayan kini hidup melarat.

"Pada era tahun 1960-an, 1970-an, dan 1980-an, laut ini penuh dengan ikan sehingga kami dicemburui penduduk di bandar lain," kata Mustapha, 68, yang berasa sayu apabila mengenang kembali kenangan dahulu sambil duduk di jeti pelabuhan Tyre.

"Ketika itu reputasi kami tersebar ke seluruh dunia," ujar bapa kepada tujuh orang anak yang memulakan kegiatan menangkap ikan sejak berusia 10 tahun.

Ketua kumpulan nelayan tempatan, Khalil Taha pula memberitahu bahawa kira-kira 2,000 keluarga nelayan tinggal di Tyre, sebuah bandar yang dihuni kira-kira 100,000 orang berhampiran sempadan Israel.

"Kocek saya pula selalu penuh dengan duit dan saya gemar melancong. Tetapi... tengok keadaan kami sekarang.

"Sepanjang era kegemilangan bandar ini, seorang nelayan dengan mudah dapat memperoleh sebanyak AS$500 dolar (RM2,462) dalam seminggu tetapi angka tersebut telah berkurang kepada AS$200 dolar (RM985) bagi setiap bulan pada hari ini dan angka itu adalah di bawah gaji minimum penduduk Lebanon sebanyak AS$333 dolar (RM1,639)," ujar Taha.

"Bapa saya sudah biasa mendapat gaji yang mencukupi dengan menjadi nelayan. Dengan duit daripada hasil lautan, dia mampu menghantar saya dan sembilan orang adik-beradik ke sekolah swasta.

"Malah kami juga selalu membeli pakaian di Nouveautes Khater, sebuah kedai serbaguna," tambah Taha, 49, yang mempunyai dua orang anak.

"Dahulu, ia merupakan kedai yang paling murah di Tyre, tetapi kini ia sudah agak mahal bagi kami," kata Taha yang secara tidak langsung menyalahkan sikap nelayan yang didakwanya menyebabkan laut kini tidak lagi mempunyai banyak ikan, selain menyalahkan pihak kerajaan yang katanya tidak mengambil sebarang inisiatif untuk melindungi industri penangkapan ikan atau membantu untuk membangunkannya.

Memburukkan lagi masalah ini adalah kekacauan politik yang berterusan di Lebanon selama bertahun-tahun. Perang saudara berlaku dari tahun 1975 hingga 1990, manakala pencerobohan tentera Israel di selatan Lebanon termasuk Tyre turut mengundang masalah.

"Kami telah mengeluarkan amaran lebih daripada 10 tahun yang lalu mengenai keadaan buruk ini tetapi tiada seorang pun yang mendengar dan ingin mengambil berat," kata Taha.

Lebanon yang terletak di Mediterranean merupakan kawasan yang 'malang'. Pakar-pakar alam sekitar berkata, kebanyakan spesies termasuk ikan merah, kerapu dan barakuda kecil mengalami kepupusan di perairan Lebanon disebabkan aktiviti menangkap ikan yang buruk diamalkan sejak dahulu.

"Kita memusnahkan laut kita, secara keseluruhan dan kesemuanya," kata seorang saintis akuatik dari Universiti Amerika Beirut, Imad Saoud.


KEBANYAKAN spesies termasuk ikan merah, kerapu dan barakuda kecil mengalami kepupusan di perairan Lebanon.


Menurut Saoud, mereka yang memperoleh manfaat yang tinggi dari laut satu ketika dahulu iaitu para nelayan merupakan orang yang memusnahkan laut.

Katanya, amalan haram dan bahan letupan pemusnah dan pemampat ikan telah memusnahkan ekosistem hidupan marin di pantai Lebanon.

Peralatan pemampat yang mengeluarkan udara ke dalam rekahan atau lubang di dasar laut menakutkan ikan dari tempat persembunyian mereka.

Pembuangan sampah-sarap di sepanjang pesisir pantai dengan bahan besi dari kawasan perindustrian termasuk tembaga, zink dan vanadium pula mengandungi kimia metalik.

Tambahan pula, pemaju-pemaju yang tamak telah menceroboh kawasan pantai dan merasuah tanpa menghiraukan kesan pada alam sekitar.

"Lebanon semakin musnah di semua tahap dan apa yang bakal berlaku lebih teruk," kata Michel Bariche, seorang ahli biologi di Universiti Amerika Beirut.

"Sejauh mana kerajaan mengambil inisiatif, jika ia dilakukan tanpa pengetahuan mengenainya. Ia hanyalah satu usaha yang sia-sia," ujarnya.

Bariche bekerja secara langsung dengan nelayan untuk memujuk dan membentuk kawasan simpanan marin kerana bimbang nelayan terbabit mungkin akan kehilangan terus tempat tinggal.

"Kami perlu menasihati mereka bahawa kawasan simpanan marin itu adalah untuk kegunaan mereka. Jika tidak, tiada apa yang tinggal untuk mereka," tambahnya.


KEKURANGAN ikan di laut menyebabkan kehidupan nelayan terjejas teruk di Lebanon.


Kebanyakan ikan yang ditangkap di Lebanon berasal dari Israel dan Mesir kerana anak-anak ikan menetas di sana dan kemudiannya mengikut arus menuju ke kawasan utara.

Ironisnya, kata Taha, apabila pihak Israel beroperasi di kawasan selatan Lebanon, lebih banyak ikan dapat ditangkap kerana para nelayan tidak dibenarkan masuk ke laut pada waktu malam.

Selepas Israel menarik balik peraturan di selatan Lebanon itu, para nelayan memasuki laut pada waktu siang dan malam sehingga tiada ruang untuk ikan bernafas.

"Seekor ikan tidak boleh mengangkat kepala untuk muncul di permukaan air kerana ada 20 orang nelayan akan pergi untuk menangkapnya," ungkap lelaki itu.

Ketua Jabatan Perikanan dan Hidupan Liar di Kementerian Agrokultur, Dahej el-Mokdad, mengakui bahawa undang-undang dasar yang baru diperlukan untuk mengendalikan cara-cara penangkapan ikan di Lebanon tetapi kekurangan sumber kewangan dan perpecahan politik menjejaskan perkembangan itu.

"Kita tidak mampu untuk melakukan kerja ini," katanya. "Kita tidak mempunyai bot-bot peronda, jadi bagaimana kita mahu menganggap laut ini sebagai khazanah kebangsaan," tambah Mokdad yang sudah tiga tahun meminta satu strategi baru dilaksanakan bagi menjamin masa depan industri perikanan di Lebanon. Bagaimanapun, cadangan tersebut bagaikan didengari oleh si pekak. - AFP

0 comments: